h1

Storfamiljs-ro

09 juni 2012

Efter ett intensivt dygn av studentfestligheter börjar nu lugnet lägga sig en stund. Huset är fortfarande fullt av folk, familj och släkt. Vi har haft mer studentfirare på besök och maten räckte till ännu en middag. Men nu börjar alla landa i någon stol, under någon filt, i soffan ute, med något korsord eller dator i knät. Trollpappan konstaterade precis att fotbollen strax börjar så då ökar väl tempot i huset något. Studenten går i någon form av dvala för att hitta någon slags bra sovplats för lite eftermiddagsvila innan hon ska börja packa till sin tågluff som startar på måndag. De med mest spring i benen har tagit en tur till havet och där belägen glasskiosk. Diskmaskinen jobbar intensivt, så även tvättmaskinen.

Solen lyser, vinden spelar i vindspelet med ett dovt klapper, lite kyla men värme i solen. Planeringen för kvällens grill verkar ha kommit igång. Gårdagens regnoväder verkar alldeles ha flytt sin kos.

Och eftersom jag knappast kan börja rensa ogräs, lägga mer sten, gräva ur grästovor från pergolan eller snygga till den grusade infarten eller något annat mer introvert när huset fortfarande är så folkfyllt så har jag slagit mig till ro i en fåtölj utomhus på altanen. När jag lekt lite med min dator tänker jag hämta mitt sticke och fortsätta denna vilsamma tillvaro, tills det blir dax att fixa med mat&disk igen eller så. Fast just den planerade grillen kommer nog att ske helt utan min delaktighet. Det finns så många andra här som är mycket bättre på det.

Sjung om studentens lyckliga dar, låtom oss fröjdas i ungdomens vår…inga stormar än, i våra sinnen bo….

 

Kommentera

