h1

Ryggsäcks-röj

01 juni 2012

Min jobbryggsäck har blivit mer och mer välfylld under våren. Häromveckan valde jag att plocka ut min lilla sminkväska för verktyg för att ryggsäcken blivit så tung. Inte så bra. Ofta behöver jag dem och om jag då glömt att ta med verktygen så blir det så bökigt. Så det var bara att knö ner den lilla polkagrisrandiga också. Svårt att hitta i väskan har det också blivit. Och min favoritkulspetspenna hade försvunnit, förhoppningsvis ner i ryggsäckens innandöme.

I morse nådde jag till slut den punkt när allt bara skulle ut. Till botten i väskan! Dax att städa inför sommarperioden (då det riskerar att bli ännu mer kaos i väskor som inte är i ordning innan). Så jag lassade upp på skrivbordet. Tömde fack för fack. Mycket hittade jag. Men tyvärr inte min bästa penna. En hel del annat dök dock upp.

En metallskena som suttit i en handortos. Magnetsiffror till en veckoalmanacka, överblivna efter en justering av natt & dag. Ett antal följesedlar/packlistor till hjälpmedel. En pump till luftfyllda sittdynor, alltid bra att ha. Ett antal små påsar med överblivna smådelar till olika hjälpmedel, skruvar, fästen, laglapp till luftdynorna, plastplutten som blir över när man förlänger rullstolarnas bromsspak. Rosa plasthandskar, nödvändiga att ha när en luftdyna ska provas ut eftersom moderna silikonhandskar då är fullständigt värdelösa. Kopior av monteringsanvisningar till hjälpmedelskomponenter som jag monterat vid något tillfälle. En sexkanktsnyckel i tum-mått, behövs till en viss typ av nackstöd bl a. Sexkantsnycklar, ett par stycken extra, till en av de nyare modellerna komfortrullstolar, om de lämnas kvar på rullstolarna så blir det så många som börjar skruva och då kan det vara svårt att veta varför någon inte sitter som vi tänkte. Så därför hamnar de i min väska, fast egentligen borde de hamna direkt bland verktygen. Hårborste kan alltid vara bra att ha. Tomma plastpåsar som det legat hjälpmedel i. Vore bättre om jag slängde påsarna på en gång istället för att trycka ner dem i ryggsäcken. Markeringsband till lyftselar, så att det blir lättare att förklara hur lyftselen ska användas, ser mer proffsigt ut än frystejp dessutom. Diverse pennor, tänk att jag trodde att jag inte hade en endaste penna med mig för några veckor sedan. Överstyrkningspennor är alltid bra att ha när någonting behöver förtydligas. Handsprit, alltid bra att ha, fast jag har min flaska i ryggsäckens ytterfack. Jag så häromveckan att någon annan kommun satsat på löshängande miniflaskor som hängde utanpå ryggsäckarna som bling-bling. Fottossor, såna där blå, när man inte vill ta av sig skorna eller gå in barfota på någons inte fullt så rena golv. Den polkagrisrandiga sminkväskan där jag har alla mina akutverktyg och diverse skruv. Just nu ligger även mitt metallmåttband med vattenpass där eftersom jag av misstag stoppade ner det häromdagen. Som jag letat… En bruksanvisning av modell amerikansk säkerhetsföreskrift med hur mycket text som helst. Oftast för omfattande att lämna ut, det finns mindre och mer användarvänliga. Men jag hade ju inte behövt bära runt på den. Min bokhylla räcker gott. Och ett par mappar med nödvändiga papper. Lyftprotokoll, bruksanvisningar till vanliga hjälpmedel om det skulle saknas, rutindokumentation om skyddsåtgärder som höftbälten etc, tips om websidor där man kan köpa småhjälpmedel. LIte skräp som kunde slängas direkt. Ett par fingervantar, det var kallt i vintras och jag ville inte använda mina finaste stickade vantar på jobbet. När jag väl åker ut tillkommer plånbok, almanacka, anteckningsblock, mobiltelefon, nyckelknippa, bilnyckel…

Så det mesta är ju verkligen bra-att-ha-saker, även om jag kanske kunde bli bättre på att vartefter tömma väskan på skräp och papper som är historia. Och jag måste ju verkligen inte ha ungefär tio sexkantsnycklar i samma storlek. Även om det är bra att de inte skräpar på fel ställen.

När jag var färdig med den lilla väskröjen så blev iallafall ryggsäcken både lättare, tunnare och klart mer lätt att hitta i. Även om mycket åkte ner igen. Tillsammans med en frukt till förmiddagsfikat…

Om det nu är någon som undrar vad en arbetsterapeut inom kommunal verksamhet släpar runt på hela dagarna…

Kommentera

