h1

Trollunge på bal

26 maj 2012

Så är det dax för näst yngsta trollungen att göra sig färdig för sin studentbal. Den rosiga aprikosfärgade klänningen har hängt klar (i princip) hela veckan eftersom den faktiskt premiäranvändes på vårbal i Uppsala förra helgen. Ny har de alldeles nyss åkt iväg, trollungen och hennes balsällskap.  Om ett tag ska vi cykla ner till Strandbaden och titta på alla fina balklädda studenter när de kommer åkande i sina fina bilar för att sedan visa upp sig  på väg in till balen.

Studentbalen är ju en av de sista etapperna på väg mot den stora milstolpen studenten. Ett minne för livet men också en form av avslut. Innan det är dags att ta sats ut i tillvaron och kasta loss hemifrån. Men ikväll är det här och nu som gäller. Vackra, stolta men också nervösa och kanske inte alltid helt bekväma i sina finaste kläder.

I över ett år har trollungen planerat sin klänning. En hel del frustration har gått åt för att få den färdig. Chiffong är vackert, läckert, men vidrigt att sy i. Även om jag faktiskt är riktigt imponerad själv över att det faktiskt gick att göra så bra när jag väl fick till det. Men en del tråd har jag gjort av med. Alla böljande aprikosrosa volanger blev precis som rosenblad. När hon rör sig så skiftar nyanserna. Alldeles levande. Jo, jag har sytt, men själva idéen, den kom från trollungen själv. Aprikosros.

One comment

  1. Jättefin, måste jag säga. Kan man anlita dig, om man behöver en snygg klänning? Nu är iofs klänningen till syrrans fixad. Ska bara sys upp lite i axelbanden, så därför hänger den kvar i stan, i affären jag köpte den. Sandaler är införskaffade o igår var jag med mor på GeKås på att handla lite saker, bl.a smink till när kompisen ska hjälpa mig med smink o hår till bröllopet. Kom då på att jag skulle kolla om de hade små söta väskor som passade till min klänning, o faktiskt så hittade jag en i rosa, med en ros på, som gick ton i ton med klänningen, o så en likadan som din trolldotter har på bilden. Hade med dem på jobbet idag för smakråd men när Linn, en av våra vikarier hörde vad jag skulle ha för skor ( hon jobbar x:a i den skoaffären där sandalerna inhandlats ), så röstade hon bort den vita, för det var inte samma vit färg o skärde sig. Men blev väldigt förvånad över att de hade såna väskor, o så billigt. Har ju kollat runt här i stan o Gbg, o de har kostat allt från en 100-lapp o till flera hundra. O här gav jag 69.95 kr för min fina rosa.
    Anna



Kommentera

