h1

Under takåsen

25 maj 2012

Flera gånger under de senaste dagarna har jag fått Italienkänsla i kroppen. Mycket handlar om ljudminnen. Trots att jag bott många av mina livsår på landet är jag fullständigt okunnig på fågelläten. Men all det ljud av fåglar som fyllt tillvaron de senaste dagarna har fått mig att känna Italien gång på gång. Fågelsången som fyller rymden. Förstärkt av den kvardröjande doften av varm sten i morgonkylan. All blomstrande grönska. Min själ flyttas till en liten medeltida stad i Umbrien i Italiens inland. När jag kommer upp på morgonen och slår upp fönsterluckorna ut mot dalen. Men också från tidig morgon i en lägenhet uppe under taket ett litet stenkast från Spanska trappan i Rom.

När jag på morgnarna denna vecka öppnat upp fönstret på vid gavel i mitt arbetsrum på jobbet, på vindsvåningen många trappor upp i det gamla tegelhuset, kom samma känsla. Morgonkyla, solvärme, sten, fågelsång. Italien. Fast jag är på mitt alldeles vanliga jobb en alldeles vanlig dag på våren långt från semester och Italien.

Och om fem månader och en dag är jag där igen. Italien!

 

Kommentera

