h1

Rosmarin

20 maj 2012

Vi brukar alltid ha en eller annan planta rosmarin i krukor runt om huset. Förra året grävde jag även ner en rosmarinbuske bland stenarna alldeles bredvid huset. Just den ser alldeles torr och död ut nu när våren och solen tittat fram, men en av rosmarinerna som stått i växthuset ett tag har helt plötsligt fullt med blå blommor. Trots att den fortfarande ser lite torr och vissen ut efter vintern så har en del grenar tagit fart. Hoppas nu att det inte är sista sucken innan den ger upp utan att den fortsätter att frodas i sommar, så att det blir gott om rosmarinkvistar till grill och annan matlagning. För rosmarin har en fascinerande doft och smak.

Jag minns starkt en sen kväll när vi kom till Panicale i Italien. Vi kom samtidigt med en regn- och åskskur, men när vi vågade oss ut i mörkret så doftade det så starkt rosmarin när vi gick utanför stadsmuren. Italien! Tyvärr är det svårt att ha färsk rosmarin inne året runt. Den trivs liksom inte i vårt svenska torra inomhusklimat. Men nu börjar rosmarinsäsongen. Och någon gång ska jag ha en liten vinterträdgård där jag kan ha våra örter året runt. Rosmarin!

 

One comment

  1. Aldrig har rosmarin blommat hos mig – fascinerande. Men jag hade en förut, då när jag hade trädgård, som stod ute året om och trivdes med det. F n har jag en på vår inglasade balkong, från början köpt på maxi, men nu efter ett par år ser den riktigt rejäl ut.
    Och vinrankor är fint, det värsta är bara att dom ska beskäras så grymt…



Kommentera

