h1

Vinranka

19 maj 2012

I mitt växthus har jag tänkt att det ska växa upp en vinranka. Redan i höstas grävde jag ett hål i marken, innan jag började göra iordning marken inne i växthuset. Tanken är att jag ska ha plattor på marken, men det orkade jag inte fixa med i höstas, utan det ska jag ta tag i nu. Så det mesta som ska växa inne i växthuset ska stå i krukor, inte direkt i jorden, eftersom vi inte har så mycket jord här utan mest sand. Men just vinrankan vill ju ha lite mer väldränerad jord har jag hört, så då passar ju sandjorden bra. Dessutom tänkte jag att det skulle se läckert ut med en vinranka som växer upp bland stenplattorna.

Så idag har jag varit och köpt mig en vinranka för pengar jag fick när jag fyllde 50. Hålet är framskyfflat och återfyllt med jord. Lite jord måste den i allafall ha, vinrankan, inte bara sand och grus. Än så länge ser den mager och tanig ut, men den har gott om knoppar, så den kommer nog att sätta fart när, dvs om det blir någon värme alls här längs västerhavet. Så nu är det bara plattgolvet som saknas innan jag kan börja boa in mitt växthus. Men redan nu ser det lite mer ordningssamt ut med vinrankan som stolt sticker upp ur jorden. Tänk så mysigt det kommer att bli när den klänger upp under växthustaket. Mitt finaste växhus!

Jag tror faktiskt att jag måste snabba på med plattorna i växthuset nu så att det blir lite mer färdigt. Då kan jag fylla på med andra växter så att inte vinrankan blir så ensam. Och all vår sommarbasilika behöver också ha någonstans att ta vägen…

 

Kommentera

