h1

Saltfönster

19 maj 2012

Att bo nära västerhavet innebär att fönstertvätt är ett evigt Sisyfosarbete. Fönstren kan var hur fina och glasklara som helst. Så kommer det en liten stormvind och så är fönstren återigen prickiga av saltstänk. Jo, jag vet att om jag helt hoppar över fönstertvätten kommer de till slut att bli alldeles igengrodda av salt. Det är bara det att ibland är det kul att ha rena fönster vid någon festlighet eller så. Och för att det ska kunna inträffa så behöver jag allra helst tvätta fönstren sent kvällen innan en sådan festlighet. Som om jag inte har andra saker jag behöver göra då.

Nu rustar vi till studentfest om tre veckor. Både ett och annat ska hinnas med innan dess. Så därför tänkte jag att det vore bra att få detta med fönstren ur världen i tid denna gång. Jag började igår, men först blåste det is hela dagen, sedan började det regna och hagla. Tre fönster hann jag med. Innan. Jag tänker inte tvätta dom igen. Iallafall inte nu. I värsta fall får jag sätta en stor lapp på fönstren typ ”Jag är nytvättad, så det så!” möjligen följt av ”Har du synpunkter kan du tvätta mig alldeles själv!”. Men nu ska jag försöka fixa med resten av fönstren denna helg också. Så kan jag stryka dem från min Att-göra-innan-studenten-lista. Och så får jag väl innerligen hoppas att det inte kommer några fler stormvindar just här förbi de närmaste veckorna. Så att jag iallafall kan få lite känsla av nytvättade fönster några dagar. För just prickigt är inte min största passion, åtminstone inte som fönsterutsmyckning.

Nytvättat! Men fokus hamnade visst på den fina kaprifolen som verkligen skjutit fart i år.

Kommentera

