h1

Vuxen? Jag? Kanske det…

16 maj 2012

För några veckor var jag tillbaka på min gamla internatskola. Det väckte många funderingar hos mig och kanske en del andra om vilka vi var då men också hur vi förhåller oss till denna ungdomstid idag. Bland annat väcktes tankar till liv (dock inte av mig) att en av elevernas gamla practical joke & protestsymboler borde få vara med på ett jubileum. På skolans FB-sida för gamla elever smiddes diverse planer på hur detta skulle hanteras. Det dök till och med upp en gammal symbolflagga, tillverkad av några elever. Och ingen som är inne på denna FBsida är under 49 år, eftersom skolan las ner 1982. Så alla vi som deltog i denna planering på ett eller annat sätt måste nog anses vara vuxna. Typ femtio eller äldre…

Under de år vi var elever på internatskolan fick vi ofta höra att de äldre, de vuxna, de som varit på elever på skolan långt före oss, skulle bli upprörda om de upptäckte denna symbolflagga och att det inte var okej med bus för det ville inte de äldre vara med om. Nu hör ju också vi till de äldre. De som vi unga skulle respektera och inte oroa. Men vi är fortfarande pigga på lite spex. Även om en del av oss ville hålla det hela lite lagom diskret eller så. Fullt förståeligt eftersom människor utanför denna lite snäva krets av elever på denna lilla nu nerlagda internatskola nog inte fullt kan förstå vitsen med denna symbol för just oss utan kanske skulle tolka den på ett helt annat sätt. Men betyder det att vi inte blivit så vuxna som åldern och hårfärgen tyder på? Eller är vi dåligt uppfostrade?

För vad är det att vara vuxen? Att vara tillräckligt strikt, uppfostrade och förståndig? Att ta avstånd från, ja rentav förneka ungdomsårens liv&leverne? Har jag betett mig så? Ja, det var väl när jag var ung och oförståndig? Eller ni minns nog fel, det kan inte ha varit jag?

Visst tror jag att jag är äldre, något mer förståndig och med en något ökad erfarenhet än i ungdomsåren. Men jag vill fortfarande kännas vid den jag var då. Och att det jag gjorde då gjordes i och för sig med grund i min ungdomssjäl och ska förstås i det perspektivet. Men jag hoppas att jag alltid kommer att ha kvar en kontakt med mig själv genom åren. Ni vet, Elvira Fattigan i Dunderklumpen. Inne i mig finns, även när jag är en gammal gumma, en vacker (nåja, mer vildvuxen) ung flicka, ett skrattande gungande barn, en nybliven småbarnsmamma, en ung vuxen ute på sitt första jobb som arbetsterapeut, en lätt gråhårig tonårsmorsa, JAG!

För om vuxen innebär att tappa kontakt med mig själv då vill jag inte vara vuxen och förståndig. Om jag inte längre minns och vågar stå för hur det var att vara ung. Jag vill fortfarande njuta av att gunga, att skoja, att ibland följa tokiga infall och damma av ungdomens oppositionslust. Även om jag inte skulle gå till jobbet iklädd en t-tröja med texten Jag tar ingen skit á lá Grynet/Elin Ek.

Var det så att äldre förr alla var så förståndiga och vuxna? Och att just vi inte förstått att det är så man borde bete sig som vuxen? Eller hade de som var äldre och vuxna kvar sina ungdomsår i sin själ också, bara det att vi inte såg det för vi var så rädda och intutade att respektera? Våra ungdomar idag kanske också tycker att vi är torra och trista, helt utan förankring och förståelse för ungdomsåren?

Gud vete hur mödrar lärt sig allt det som de förbjuder sina döttrar??

Mer kommer, men en annan dag, för nu ska jag ut och kolla in havet, njuta av solnedgången på Skrea Strand. Fast det är nog för kallt att vada barfota i vattenbrynet än. Det lilla enkla nöjet får jag allt spara ett tag. Så idag blir det nog ändå mer strikt med skor på fötterna. Lite vuxenpoäng alltså.

Kommentera

