h1

Fluff

12 maj 2012

Idag syr jag balklänning – igen. Nu till yngsta trolldotterns studentbal Aprikosfärgad chiffong i massor. Chiffong är rent vidrigt att klippa och sy i. Det bara glider åt alla håll och kanter. Mina symaskiner gillar inte heller att sy i chiffong. De börjar bli för gamla och slitna. Inte vågar jag muta dom med olja i nuläget heller eftersom jag är rädd för oljefläckar någonstans i allt det aprikosfärgade. Jag hoppas verkligen att chiffong inte längre är på modet när trollungarna ska gifta sig eller så. Å andra sidan ger ju övning färdighet så då kanske jag till slut känner mig bekväm med att sy i chiffong. Nåja, nu är det bara att sträva på. Värst blir nog ändå att fålla alla volanger. Mängden gråa hår på mitt huvud kommer att öka lavinartat. Varför inte smalt, strikt fodral istället? I något stabilt råsidentyg istället?

Men hur det nu är – visst är jag oerhört stolt över att ha förmånen och förtroendet att jag faktiskt får sy mina trollungars balklänningar. Så jag fortsätter att slåss med chiffongen. Förhoppningsvis finns en aprikosfärgad chiffongdröm att visa upp om några dagar. Och trollungen kan se ut som en aprikosfluffig dröm när hon dansar ut i natten.

Kommentera

