h1

Lalehfrossa

29 april 2012

Igår kväll var jag i Halmstad och upplevde Laleh. Lyssnade, såg, kände, tog in. En sådan oerhörd mäktig urkraft hon har. Total närvaro. Hon liksom leker fram musiken, samtidigt som det känns som om ingenting händer av en slump utan är ett medvetet val från henne. Hon är en mystiker. En fri själ. Det är bara att släppa förtöjningarna och följa med på hennes utflykter i musik och ord. Mycket handlar om att vilja livet. Men att livet har en ändlighet. Även i det hon tog sig an i Så mycket bättre var just livets villkor centralt. Hon värjer sig inte för det som är tungt. Hon kastar sig mellan det vilda och det meditativa lugnet.

Trollungen som snällt följde med mig när trollpappan var upptagen av jobb, han var lite avvaktande bitvis. Fast ändå mycket nöjd tror jag. Men mest tror jag att han kollade in att jag var så belåten med att vara där som han förväntat sig. Tack älskade unge att du följde med mig! Han fick höra några av sina Lalehfavoriter, även om det var i lite andra tolkningar än han hört tidigare. För det är just en av de fenomen som är så fascinerande med Laleh. Att hon ständigt vänder och vrider på musik och text för att ge det alla möjliga olika perspektiv. Att lyssna på Laleh live innebär inte alls att på något sätt få höra hennes nya skiva uppspelad rakt av utan det blir nya upplevelser, även om det finns kvar en igenkännandets kärna. Och just genom att vi får höra andra tolkningar av det välkända så blir innehållet extra tydligt. För det var ju det som hände i Så mycket bättre. Hon plockade fram innehåll som vi inte anat, även om vi hört melodierna till nästan leda innan. De fick helt plötstligt ett nytt liv. Men hennes egen musik, den är bitvis så magisk så att det gör nästan ont att lyssna in.

Idag blir det mycket Laleh ur högtalarna. Det behöver jag för att till fullo ta in, bearbeta och smälta. Youtube och Spotify kommer att få slita hårt.

Min fina Lalehkasse. Med fina pärlbroderier. Fairtrade också. Att ha min stickning i eller så. För att bevara en mäktig kväll. Jag brukar inte köpa prylar så här men just denna kunde jag inte låta bli.

Kommentera

