h1

Säga nej

16 april 2012

Att säga nej kan vara en utmaning. När någon ber om hjälp och jag inser att om jag hjälper till så kommer jag inte att klara av mitt eget. Då känner jag mig som en usling som inte vill hjälpa till utan bara tänker på mig själv. För jag vet ju att jag hade kunnat försökt fixa så att jag hann med både och. Åtminstone om jag lånat lite tid eller skjutit annat på framtiden. Samtidigt så inser jag att om jag hela tiden gör så, inte säger nej utan jovisst, jag fixar, då kommer jag till slut inte att räcka till alls. Jag vet så väl att jag ibland måste säga NEJ! för att jag ska kunna säga Javisst! när det verkligen behövs.

Men ändå, det tar emot att säga nej. För visst ska man alltid vara hjälpsam och försöka klara av det som behöver klaras av? Om jag säger nej är jag inte snäll och hjälpsam mot andra. Eller kanske det är just det jag är? Om jag säger nej när jag inser att det blir svårt att räcka till så kanske jag räcker till längre i längden. Och då gör jag ju faktiskt mer nytta på längre sikt.

Nej??

Kommentera

