h1

Oliven igen

15 april 2012

Nu har olivträdet flyttat ut för sommaren. Igår släpade jag ut det genom altandörren och insåg då att in i växthuset ska det inte. Det har blivit för stort. Så nu står det lite under tak vid husväggen och sakta vänjer sig igen vid det svenska utomhusklimatet. Citronträdet fick också flytta ut, men det är ju fortfarande helt utan blad så det gick med lätthet in i växthuset. Men det har dessutom fått en värmande mössa av bubbelplast. Kastanjen har en stor, fin knopp. Lagerträdet såg lite slitet ut, men det kommer sig nog bara det blir sol och värme. På årets trädönskelista står valnötsträd och fikonträd. Valnöt kanske jag ska försöka driva upp från själva nöten. Där kanske jag kan få tag på någon nöt i höst i Italien. Och då måste jag ju även försöka få tag på äkta kastanj också, för den jag har nu är nog en vanlig, svensk hästkastanj. Men det är fint det med. Och jag har ju drivit upp den alldeles själv så här långt.

2 kommentarer

  1. En fråga – du skriver att citronträdet inte har blad – mitt tappade nästan alla blad och jag trodde det var dött, men nu kommer det blommor och minsann lite blad också. Är det alltså normalt för citronträd? Kommer det att utsätta mig för denna chock varenda år?


  2. Som jag fattat det händer det att citrusträd tappar alla blad när de som mitt stått ute och frusit (några iskalla frostnätter innan det fick komma in). Men att det brukar komma igen så här när våren och värmen kommer. Jag tror att min inte fixat att komma igen än eftersom det är för torrt och mörkt inne även om den stått i ett söderfönster. Men om jag låtit den stå ordentligt inne hela vintern kanske den klarat att ha kvar bladen. Jag får testa till nästa vinter…



Kommentera

