h1

När till och med mina ben dansar…

13 april 2012

Arbetsveckan toppades med ett vanligt hederligt Friskis-medel-pass. Alldeles lagom. Jag hade någorlunda koll på armar och ben det mesta av passet. Vissa stunder kunde jag rentav känna ett visst släktskap med vår jazzdansande trollunge. När det är totalflyt och hela min kropp gör alldeles precis som jag vill helt i takt med musiken. Just koordination av nya rörelser är inte min grej. Men här var det så mycket som redan fanns i min kropp sedan tidigare. Det är inget självändåmål att allt måste förnyas. Just i det här måste jag inte tänka och få ihop armar och ben i asymmetriska rörelser hela tiden utan jag kan hitta flytet. Sånt gillar jag. Nya, moderna pass i all ära, men ibland är det som att man sätter en ära i att förnya så mycket så att rörelserna blir koordinationsutmaningar mer avsedda för elitdansare än en alldeles vanlig människa som jag. Eller en förväntan att vi ska studsa runt som gummibollar – upp och ner –  i 45 minuter samtidigt som armarna vevar som assymetriska väderkvarnar. Nej, jag ska nog hålla mig till de mer klassiska Friskispassen. Då mår jag som allra bäst.

Nu har jag landat hemma. Ett glas vitt blir en mysig början helgen. Imorgon hoppas jag på uteväder så att jag kan tvätta altanen innan jag fixar ut våra trädgårdsmöbler. Det blir ett annat slags träningspass det. Vardagsträning. Fast på helgen…

Kommentera

