h1

Glad Påsk

08 april 2012

Nu sällar även jag mig till skaran som önskar Glad Påsk. Inatt haglade det in gladpåsk-hälsningar på Facebook. Vi brukar ha ett stort handgjort påskljus, som vi tänder på natten när alla kommit hem. Påskljuset görs av munkarna i Östanbäcks kloster. I år har posten inte lyckats leverera det i tid.

En liten utvikning – eftersom jag har dopdag idag så tände vi mitt dopljus istället. För 51 år sedan döptes jag av farbror Figge i Uppsala domkyrka. Figge Sidvall var studentpräst i Uppsala i många år. För mig och min familj var han ändå farbror Figge, familjeprästen. Vi är inte alls släkt, inte en sån släktfarbror, men han har varit delaktig i många av familjens högtider, fram till trollmormor Evas begravning. Själva begravningen hölls av en annan god vän, men farbror Figge fanns med. Tyvärr kunde jag inte åka upp på hans begravning för ungefär tio år sedan. Jag minns fortfarande med värme de enorma familjegudstjänsterna i Mikaelskyrkan när jag var liten. Det bara kryllade med barn. Och så farbror Figge mitt i. Dopljuset jag har tänt idag är inte det ursprungliga. Det är slut och borta för länge sedan. Nu är detta ljuset snart slut det också, förhoppningsvis kan jag få ännu ett nytt. Som vi kan tända varje påskdag. Tillsammans med det dock idag saknade påskljuset.

Om en stund ska vi äta en omgång av påskmaten. Vi delar upp det på fler tillfällen för att inte frossa alldeles. Påsktupparna, som två av trollungarna målade på dagis för många år sedan, kommer att stå framme på hedersplats. Mitt på bordet. Påsktårtan är nyss uttagen ur ugnen. Månne ligger snapsen på kylning? Påskliljor står gula och stiliga i krukor. Måla ägg gör vi nog inte i år, trollungarna är nog lite för stora och de mer lekfulla av sig är inte hemma i år. Påskgodiset är halvuppätet. I år har vi satsat på lite finare choklad och tjocka gula hönor, typ marchmallows. Förhoppningsvis blir det påskgrill av påskalammet, om bara vädret håller i sig. Ägghönorna kommer snart att lyftas fram ur skåp och låda. I övrigt har vi inga mängder av påskpyssel, förutom sådant trollungarna kånkat hem från dagis och skola, men en del har inte överlevt tidens tand.

Så idag önskar vi alla våra vänner en riktigt Glad Påsk! Med önskan om liv och livsglädje.

Den röda tuppen är målade av näst äldste trollungen. Den mer spräcklige har hans yngre syster (då kanske två år eller så) målat. De hör till familjens absolut finaste påskpynt. Och de står mitt på bordet i år igen. Lite skavda med åren, men vi sparar dem med kärlek.

Kommentera

