h1

Påskaftonssysslor

07 april 2012

Enligt vädergudarna skulle det regna och snöstorma idag. Hela veckan har vi matats med hot om väderkaos idag. Nu har jag ju länge planerat inköp av påskliljor och lite annat smått&gott, kolla trädgårdsmöbler och inköp av säckakärra. Tänkte att det får bli väl även om regnet står som spön i backen. Och vi behöver inte heller åka så långt att snökaos skulle innebära något större problem.

När vi nu vaknat till liv så här på lördagsmorgonen så skiner solen från en nästan klarblå himmel och regnet verkar långt bort. Den långa vårpromenaden vi tänkt bort blir plötsligt en möjlighet, kanske rentav nödvändig.

Men hur ska det då gå med yngste trollungens städröj? Det är också absolut nödvändigt. Där behövs faktiskt en inte alltför liten utgrävning i hans rum. Jag ska inte utföra denna städning, enbart finnas som övervakare och ständig farthållare. Förhoppningsvis dyker det upp ett och annat där som saknats… Och nu är det akut läge – det bara måste fixas idag. Framförallt var det ett bra tag sedan vi såg hans glasögon… Kanske tur att han linser numera? Men dem verkar han inte tappa bort?

Och när solen skiner så grant blir det mycket uppenbart att fönstren inte är tvättade efter alla vinterstormar. När regnet öser ner syns det också men då är det ju stört omöjigt att tvätta fönstren i regn och hagel. Eller hur? Nå, ingen annan kommer att tvätta fönstren om inte vi gör det själva så det får bli väl.

Mitt ibland alla dessa nödvändigheter och planerade aktiviteter så vill vi ju hinna umgås. Äldste trollungen pratar om att fixa maffig brunch om en stund. Lax eller lamm till middag? Lite Jansson kanske? Och om någon undrar så ska vi äta mer påskmat i morgon när ingen (dvs trollpappan) ska iväg och jobba sedan….

Så det är bara att gilla läget och låta tillvaron styra. Sol ute bara måste hanteras. Kanske rentav de gamla slitna trädgårdsmöblerna kommer ut? Och när jag köpt min säckakärra kan jag mycket lättare släpa runt krukorna i trädgården så mycket jag vill utan att behöva be om hjälp, vilket inte är min starkast gren. Men olivträdet får bli kvar inne några dagar till eftersom det verkar vara minusgrader på nätterna. Snart är det så stort att det inte kommer in genom växthusdörren… Byggde jag månne för litet växthus?

Kommentera

