h1

Trädgårds-sug

31 mars 2012

Idag ska jag ut i vår trädgård och skrota runt lite. Jag vill så gärna gräva lite, få bort lite gammalt visset gräs, hitta det spirande gröna långt ner mot marken. Tanken var att olivträdet skulle ut idag också, men det får nog vänta eftersom det tydligen kommer att bli frost på nätterna någon vecka framöver. Sopa lite på altanan ska jag iallafall göra. Förbereda ett redigt skurkalas där ute, för det behövs! Till det trista hör att röja bort allt glassplitter från växthusrutan som sprack i vintras. Fullt med småflis i gruset inne i växthuset, men också utanför i gräsmattan. Sedan är det dax att planera nyinköp och komplettering av trädgårdsmöbler. Vi köpte nya ungefär när vi byggde huset. Jag vill ha trä. Funkade inte så jättebra. Borde ha lyssnat på de i familjen som förespråkade de nya, svarta alternativen istället… Bordet är fortfarande okej, framförallt när vi lägger på vår finaste solrosduk. Men stolarna  har absolut sett sina bästa dagar. Sedan ska pergolan få lite mer bling-bling. Och en köksbänk med hyllor eller så, för sånt som kan behövas när vi grillar ska införskaffas. I höstas såg jag några krukor att hänga, till kryddväxter. Eller någon annan bra lösning. Jag ser verkligen fram emot att få ge mig ut på jakt Tänk vilka grillorgier vi kommer att kunna ha där i sommar.

Så det är hög tid att jag ger mig ut och börjar röjandet. Och efter att i ett antal helger inte varit i fas med vädret är nu solen, den klarblå himlen och jag på samma ställe OCH jag är inte upptagen med någon inomhusaktivitet. Sol, trädgård, räfsa, skräpkorg. Nu!

One comment

  1. I Uppsala snöar det!



Kommentera

