h1

Spirande vår

31 mars 2012

I stort sett hela dagen har jag varit ute i trädgården och grejat. Räfsat och klippt bort torrt gräs och torra löv, samlat ihop glasskärvorna i växthuset från den glasruta som exploderade i vintras, sopat altanen och sått lite frön, men de får stå inne ett tag till. Framåt eftermiddagen kom solen fram igen så då slog jag mig ner i min solstol med en latte och några Gudrun Sjödénkataloger. Riktigt gott så länge solen värmde. Nu tycker jag att jag är färdig för idag. Känner mig faktiskt lite mörbultad i kroppen efter att ha böjt mig upp och ner ett antal gånger. Men det blev riktigt fint här och var om jag får säga det själv. Under gräset hittade jag blåsippeblad, ett vitsippeblad, påskliljor på gång och en knappt utslagen scilla. Längs vår gata hittade jag några förskräckta tussilago också. Så nog är det vår på gång. Till och med kaprifolen har fullt med spirande blad.

Det är lika läckert varje år när naturen vaknar till liv igen efter den gråa vintern. Allt ser så dött och torrt ut, men så börjar det gro igen. Små knoppar som helst plötsligt slår ut. Spirande grönt tar över det torra gråa-beiga-gula.

Och inomhus har ljusdraperiet åkt undan. Fritt fram till altandörrarna så att det går lätt att komma ut. Så om det blir lite regnigt någon dag nu får jag väl vårstäda inne också. Kanske tvätta ett och annat fönster också.

Men först måste jag beställa stenarna till golvet i växthuset. Så att jag kan boa och möbla där. Plantera en vinranka och lite annat smått och gott.

blåsippeblad

glas-splitter i växthuset

kaprifolblad på gång

Kommentera

