h1

Ännu mera vantar

20 mars 2012

Jag håller på att lära mig en nymodighet i stickning. Att sticka med magic loop. Istället för strumpstickor som bara slinker iväg överallt stickar man med en ordentligt lång rundsticka och drar lite fram och tillbaka och så där. Än så länge får jag tänka lite emellanåt. Och det har väl hänt att jag dragit åt fel håll någon gång. Så att jag helt plötsligt haft trettio lösa mikrosmå maskor. Jag testar denna magic loop på en av trollungarnas vantar. Ett par Upplandsvantar av annan design än de Uppsalavantar jag brukar sticka. Mönstret är från ett typ trettio år gammalt stickhäfte utgivet av ICA-kuriren. Landskapsvantar. På vantarna finns det stolta kungsängsliljor. Det ska visst vara ett riksäpple på tummarna också. Vid handleden syns Fyrisåns vågor enligt bildtexten. Nå, fantasin är fri. Det är inte alltid så enkelt att lära om något som sitter djupt rotat, som här i händerna. Väl automatiserat. Men jag vet att det går. Och egentligen är det ju samma sak som jag förväntar mig att de människor jag möter i jobbet faktiskt försöker göra. Att göra saker på andra sätt än man lärt sig sedan långt före man kan minnas hur det var att inte kunna. Så det är bara att sticka på. Jag visar väl upp själva resultatet så småningom också.

 

2 kommentarer

  1. Magic loop är jättebra tycker jag! Onda fingrar behöver inte knipa så hårt om stickorna och jag slipper fula ”stegar”.
    Förresten: har du hittat
    http://www.ravelry.com
    Bästa sticksidan som finns!


  2. […] garn och börja sticka. Nu är de klara och värmer förhoppningsvis hennes händer. Jag har bloggat om dessa vantar tidigare, och om magic loop, denna nymodighet i stickande, där strumpstickor får ge plats för lång […]



Kommentera

