h1

Ifrågasatt omnipotens

18 mars 2012

Ibland blir jag så fascinerad över bemötande från sjukvården. När man ger information som vid snabb kontroll med andra källor visar sig inte stämma. Det är klart att förr kunde sjukvården säga nästan vad som helst utan att behöva bli ifrågasatta. Vi har lärt oss sedan barnsben att doktorn vet bäst (allt?) och att man alltid ska göra vad doktorn säger. Även så är doktorn van att alltid veta mest och bäst. Man har inte behövt motivera sina ställningstaganden utan omgivningen ska bara gilla läget.

Men nu är det inte alltid så. Inom sjukvården finns det idag en hel del väl insatta patienter, som vet en hel del. Kunskap är inte tabu. Den är faktiskt öppen för alla. Inte minst genom internet har kunskapen dessutom blivit tillgänglig för många. Visst – allt är inte sant bara för att det står att läsa på internet. Men det finns ändå en möjlighet att ta till sig nyheter. Och även patienter kan vara källkritiska. Det äger sjukvården ingen ensamrätt på. Sedan är det också så att kommunikation mellan människor, vilket ju också det underlättas via olika sociala medier på internet, inneburit att möjligheten att jämföra vård ökat. Samtidigt som mantrat att sjukvården, framförallt läkaren, alltid har rätt, visat sig inte alltid så hållbart.

Så om patienter är läskunniga, källkritiska och kommunicerar med varandra måste nog sjukvården ha en viss ödmjukhet. Det går inte att bara säga något utan att ha på fötterna. Åtminstone får man försöka ha en viss ödmjukhet och inte komma med lättkontrollerade luddigheter som totala sanningar.

Som arbetsterapeut är det bättre att säga att jag inte kan förskriva t ex en speciell rullstol av den anledningen att den inte finns i vårt sortiment och att jag inte har tillräckligt med argument för att motivera det som enskilt ärende än att säga att det inte finns sådana hjälpmedel. För en väl insatt patient kommer att kunna kolla det hur snabbt som helst. Och stämmer inte det jag sagt utan patienten hittar just den typen av rullstol hos någon ny firma, så sjunker ju tilltron till mig snabbt.

Jag tror/vet att sjukvården måste skärpa sig och möta patienterna som likvärdiga människor. Läskunniga, kompetenta, ja, kanske till och med mer specialkunniga om just sin sjukdom än sjukvården alltid har möjlighet att vara, som ju måste vara insatta i så mycket. Och en nyhet som någon tar till sig kommer att kunna spridas snabbt. Med vindens/internets hastighet. Då gäller det att sjukvården har en ödmjukhet att kunna säga att man faktiskt inte vet allt utan att man kan försöka ta reda på mer istället för att bara hålla sig undan utveckling.

Usch, översitteri och omyndigförklarande är det väärrsstta jag vet!! (ja, till och med här kan en teaterreplik vara användbar i omarbetad form för att hantera frustration. Tack Teatervinden!)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: