h1

Smart?

10 mars 2012

Vi har möblerat om lite hemma i vårt stora rum. När vi var färdiga fanns det ingen bra plats för våra kokböcker. Vi har en del bokhylleplats på övervåningen. Eller snarare, det skulle kunna gå att fixa någon bokhyllemeter där. Men hur praktiskt är det att ha kokböcker en trappa upp från köket? Just nu ligger kokböckerna i en låda i ett hörn på övervåningen. Men där kan de inte ligga kvar. Då går det inte bra att få någon ordning där istället. Så efter att ha funderat runt olika lösningar kom jag till slut på den ultimata lösningen. Det finns plats på väggen mot skafferiet. Första hyllidén gick inte att genomföra, eftersom den typen av hylla jag ville ha inte längre fanns. Då kom jag på den smarta idéen att sätta upp flera smala tavellister på väggen och ställa böckerna med framsidan utåt. Både snyggt och lättillgängligt. Nu återstod det lilla delikata problemet. Tavellister i björk, som är det träslag vi har mest av hemma, är tämligen ovanliga. TIll slut hittade jag en modell på IKEA. Men vid närmare koll var de slutsålda i den storlek jag behövde. Dessutom ligger inte IKEA så lättillgängligt för oss. Så jakten på tavellister fortsatte. Svarta, vita och ekfärgade. Överallt. Inga i björk. Jo, hutlöst dyra i någon interiörbutik i centrala stockholm. Efter ytterligare lite grubbel kom jag på den oerhört smarta idéen att jag skulle köpa för långa och såga av dem i rätt storlek. Och eftersom jag ändå skulle till Uppsala denna helg av annan anledning och de långa björktavellisterna fanns på IKEA i Uppsala så kom jag på den lika oerhört smarta idéen att jag kunde handla dem i Uppsala, packa ihop dem, och ta med dem hemåt på tåget.

Så nu är det gjort. Fyra drygt meterlånga tavellister ihoptejpade ska jag nu släpa hem i morgon. Via Stockholm. De kommer inte att gå att få in i något bagagefack på centralen om jag tänker mig en tur till trollungen i Birkastan. En och en vägde de inte så mycket. Fyra ihop väger defintivt lite mer.

Undrar hur smart jag kommer att tycka att det var att köpa mina björktavellister och frakta hem dem på tåg genom halva Sverige? Nu hoppas jag verkligen att det blir lika läckert på väggen hemma som jag tänkte när jag kom denna smarta idé…

Kommentera

