h1

Vasalopp

04 mars 2012

Idag åker en av våra trollungar Vasaloppet. Pirrigt är det allt. Står han och fryser nu innan de kommer igång? Kommer han att klara, att orka? Får han i sig tillräckligt mycket vätska, salt och socker? Hur ska jag som morsa kunna hjälpa och trösta när det blir tungt? Ja, jag VET att jag inte kan göra speciellt mycket mer än sitta med uppmuntrande ord hemma, som han ändå inte kommer att höra. Men värsta hönsmorsetendenserna sätter fart. Jag vill ju hålla alla mina trollungar ordenligt under mina vingar så att inte livet gör ont. Jo, nu vet jag att själva meningen med livet är att de barn jag fött ska ut i livet och pröva sina egna vingar. Det är ju det vi hela tiden strävar efter. Dit det mesta syftar. Fast ibland blir det bara så att beskyddarinstinkten glimmar fram lite extra. Så därför står jag inte i Dalarna idag utan sitter här hemma så att han iallafall inte märker att jag är lite hönsmorsa. Och allra som lyckligast blir jag ju när jag ser hur trollungarna tar sig ut i livet, från deras första stapplande steg tills de nu flyger fritt.

Och jag är inte så lite stolt att han lever sina drömmar och testar sina gränser. Faktiskt! Han har ju fixat andra utmaningar längs vägen, allt från att ta sig ner från den klätterställning han tagit sig upp i till att springa långt i solgass. Så denna utmaning måste också hanteras.

Men jag kommer att hålla mig nära dator och mobiltelefon under dagen så att jag kan följa hans resa så gott det går. Och hur det än går är han vår älskade trollunge.

One comment

  1. Vet hur det känns att ha en son i Vasaloppet, dock inte iår!



Kommentera

