h1

Glas-strul

13 februari 2012

Undrar om det är meningen att jag ska ha något växthus eller? När trollpappan kom hem idag upptäckte han en av växthusets glasrutor såg underligt glasklart ut. Eller närmare bestämt – rentav obefintligt. Vid närmare kontroll såg han att en hel sidoruta gått alldeles sönder. Bara fullt med småsplitter i en hög på insidan. Här och var vid listerna satt det fast i söndertrasade glassjok. Ingen förklaring. Inga spår i närheten. Onåbart från vägen, för att kunna kasta någonting på den rutan måste man stå mitt inne på grannens tomt. Telefonsamtal till växthusaffären gav en möjlig förklaring. Snabbt temperaturskifte (i natt från nollgradigt i går kväll till -15° framåt morgonen och mycket klistrig frost överallt) kunde kanske orsaka spänning som gör att glaset sprängs. Hade visst hänt några gånger.

Hur som, inte mycket att göra någonting åt. Bara att gilla läget och lösa. Så nu har vi varit ute och fixat till det. Värmt upp listerna innanför jackan, värmt upp fastfruset glassplitter med hårfön så att det gick att skrapa rent och sedan lirkat det en av de extraskivor som av någon konstig anledning fanns med när vi köpte växthuset. Och som vi undrade vad vi skulle   göra av med. Sedan raskt dit med de uppvärmda listerna och hoppas att just denna glasskiva tänker hålla och att det snart, alldeles snart blir vår så att vi kan njuta av växthuset, inte bara vara rädd att det ska blåsa sönder eller sprängas av kylan…

Så nu har jag tinat upp mina fullständigt stelfrusna fingrar, tvättat småsåren efter glassplittret och längtar riktigt mycket efter vår! Tycker att jag är värd det så att jag kan få njuta av mitt finaste växthus ordentligt. På riktigt!

Kommentera

