h1

Horisontella garderober och annat röj

11 februari 2012

Lördagen kommer delvis att ägnas åt att vara bisittare när yngste trollungen ska städa sitt rum och sin omgång av övervåningens gemensamma utrymmen. Om någon undrar över hur långt mitt curlingföräldraskap sträcker sig, så kan jag meddela att jag har inte för avsikt att rent fysiskt hjälpa till utan mer komma med glada tillrop och ropa hej&hå vid lämpliga tillfällen. Vet dock inte hur uppskattat det kommer att vara. Men om det inte sker en rejäl insats där idag finns risk för viss lynchning av äldre trollungar.

Fördelen med att vara bisittare är att jag kan sitta och sticka eller plocka i mitt syrum (som visserligen också behöver viss röjning, men inte på den nivån).

Nu vet jag att yngste trollungen är mitt i de mest extrema tonåren. De åren vi som föräldrar kan följa genom att läsa Zits, för en stunds igenkännande och bearbetning. Även om Zits i vår lokala tidning just denna vecka handlar mer om morsor i övergångsåldern… Hur som – i Zits myntades bl a begreppet horisontell garderob, dvs den utbredda klädansamling som täcker golvet i en och annan tonårings rum. Mattor behövs inte, de skulle förmodligen bara vara i vägen. Någon menade att det skulle vara lättare att se vilka kläder man har att välja bland om de ligger utspridda över golvet. Jag är skeptisk!

Nå, nu ser vi med spänning fram emot vad som kan dyka upp i städningen. Häromveckan dök en sedan länge saknad HM-katalog upp ur en driva. Det kanske finns mer som vi letat oss tokiga efter och som dyker upp?

En annan horisontell garderob från ett annat tillfälle…

Kommentera

