h1

Varg

05 februari 2012

När vi var i Malmö och såg på Les Misérables så reagerade vi på att det vid ett flertal tillfällen fanns en person med varghuvud lite grann i bakgrunden på scenen. Framförallt i de mer svarta scenerna. Vargen bidrog inte direkt till handlingen utan bara fanns. Men det gav ytterligare en dimension åt det tunga, svarta, onda. Efteråt fick vi höra att det fanns en klar  tanke med vargen som en symbol för ondskan i musikalen.

När jag bloggade om Les Misérables dagarna efteråt så nämnde jag vargen. Nu ser jag varje dag att det är ett av de vanligaste sökorden för att hitta till Trollmammans blogg – les miserables + varg och liknande sökningar. Själv har jag också sökt både riktat om just denna vargsymbol, men också om vargen som symbol för ondskan och måste säga att jag hittar inte så överdrivet mycket. Förutom min blogg då. Är det så vedertaget att vargen är en symbol för det onda eller som fler nämner i förbigående – djävulens representant på jorden? En del recensioner kommer fram när jag söker, men ingenstans nämns vargen. Förklaringen att recensionerna dyker upp i sökmotorerna där är nog att många dagstidningar idag har andra aktuella artiklar om vargen i skogen och jakt på varg. Så någon mer uttalad förklaring över denna symbolhandling hittar jag inte där heller.

Lite trist att det inte går att hitta mer för denna varg gjorde mig nyfiken. Men den onda vargen kanske är så självklar så det inte ens skrivs så mycket, ens om den onda vargen i allmänhet. Mer än lite i en bisats på en sida om rovdjur och liknande. Eller så har alla skriverier om varg i skogen, omplacerade vargar och jagade vargar, tagit överhanden.

Vi upplevde att vargen, som sagt, gav ytterligare botten och tolkningsmöjligheter. Spelet mellan det goda och onda som ständigt finns. Även om jag i min tro är övertygad om att det goda ändå har ett övertag.

I Ronja Rövardotter finns vargen närvarande, när Lovis sjunger sin vargsång. Vargen, den onde, orolige, som ska låta våra barn vara ifred. Och i vår, eller snarare trollmormors, julkrubba går alla djur sida vid sida när Jesusbarnet fötts, varg, lejon och lamm.

Varg, vacker, mäktig, med hög integritet, trolsk, ond, ensam, symbol…

Kommentera

