h1

Människokraft

04 februari 2012

image Denna lilla tavla har följt med mig genom diverse flyttar sedan 1981 när jag tog hand om den. Den gjordes i början av 70-talet av en kvinna som bodde på ett stort vårdhem. Trollmormor Eva jobbade där som överläkare och fick tavlan av några arbetskamrater när hon slutade 1976 och gick vidare till annat jobb. Så länge hon hann hängde den uppe. Nu när jag har ett arbetsrum igen har jag hängt upp den där. För den betyder mycket för mig också.

Kvinnan som gjorde tavlan hette Britta. Hon arbetade hela dagarna i en textilverkstad och hade gjort så länge. Jag minns  hur hon, i en beige kappa, gick, eller snarare halvsprang framåtlutad mellan sitt boende och det stora huset som innehöll textilsalarna när hon skulle hem för lunch eller så.  Hennes arbete var, åtminstone de år jag fanns runt detta vårdhem, att brodera tavlor. Hon använde äfsingarna, de trådar som blir över av varpen i en vävstol, när man vävt klart. Upp och ner sydde hon. Så fina mönster och former växte fram. Någon monterade upp hennes broderier på en skiva, sedan såldes de i den lilla affären. Min mamma var stolt över att just hon hade fått en så fin tavla som minne att ha på väggen. Blommor och glasvaser i all ära. Detta var äkta.

One comment

  1. […] Blogg Om att leva livet… « Människokraft Vårdhemsvärld 04 februari […]



Kommentera

