h1

Inflygning

28 januari 2012

Den här helgen håller jag på och rensar i gamla studiehögar. Papper, viktiga och oviktiga om vartannat. Halvanvända kollegieblock, som faktiskt kan återanvändas. Nu ska mycket vidare till pappersinsamling. Det som är relevant och viktigt ska in i pärmar eller mappar så att det är lätt att hitta vid behov. Inte som nu då minst en halv meter papper måste plöjas igenom om jag behöver hitta just ett speciellt papper.

Mitt i ett sådant halvskrivet kollegieblock hittade jag några sidor med tankar för dagen. På en av kurserna jag läste så började vi varje föreläsningsdag med en stunds inflygning. Tanken var att landa just där, i studierna. Lämna vår vanliga vardagsverklighet för en stund och inte låta den tränga på hela tiden. För visst är det så att ibland är det svårt att fokusera på här och nu, inte minst när man som jag läser vidare vid sidan av jobb. Allt som händer hemma, både i familj och på jobb, tar energi. Och självklart behöver familjen ta plats. När jag är på jobbet ska jobbet ta plats. Men ska studier bli effektiva så behöver jag även där vara fullständigt närvarande. Så tanken med att starta studiedagar med en stunds inflygning är inte så dum. Att skriva och reflektera av sig det som snurrar runt i hjärnan. Så att det sedan går att lägga undan för en stund. För att just då ge plats för studier.

Kanske är det något vi skulle använda oss av mer. En stunds reflektion, gärna nerskriven, så att det sedan går att lägga undan irrande tankar, när vi behöver fokusera på annat.

Vad jag skrev om då kanske inte är så intressant idag, fem år senare. Men det handlade om smått och stort. Sorg som drabbat en nära vän till en av trollungarna, oro över vår kroniskt sjuka trollunge, en annan trollunges funderingar över väsentligheter, att en trollunge fyllde år och jag var inte hemma!, något som tagits upp på en föreläsning dagen innan, funderingar på om tåget skulle fungera så att jag kom hem i rimlig tid – trots snö, nästa examinationsuppgift – hur fixa den, om betydelse av erfarenhet och funktionshinder som påverkar. Alltså en vanlig vardagsverklighet för en trollmamma som envisas med att läsa mer.

Kommentera

