h1

Byta dator?

27 januari 2012

Nu är det snart dax att satsa på ny dator. Min egen bärbara har slitit hårt i ett antal år nu. Följt mig troget genom ett antal års studier. Skrivit en längre uppsats och diverse andra rapporter. Jag är inne på fjärde nätadaptern. Ett antal gånger har jag också behövt formatera om hårddisken. Tar längre och längre tid varje gång. Ibland dör datorn tämligen oförklarligt. Än så länge har den gått att återuppliva, men jag inser att det finns en bortre gräns för konstgjord andning. Dessutom är det så att nästa omgång studier säkerligen förutsätter en stabil och fungerande dator. Ingen vill se allt arbete gå förlorat eller sitta och vänta i evigheter varje gång datorn hänger sig. Och jag vill gärna ha mycket igång samtidigt när jag jobbar i datorn. En sak i taget är inte min stil.

Så nu återstår framförallt det lilla dilemmat att välja. Aftonbladet eller Expressen? Nåja – PC eller Mac? Så nu tänker jag be mina vänner att tala om för- och nackdelar med PC resp Mac. För jag har vänner som är mycket övertygade Mac-användare (för att inte använda ordet fanatiska) samtidigt som andra anser att PC är bäst. Sedan kan jag slå mig ner och fundera vad jag tycker är viktigast. Innan jag till slut bestämmer mig. Hoppas bara att min gamla trotjänare håller tills dess… För säkerhets skull är det nog dags att fixa en färsk backup snart. Om datorn ger upp innan jag gett den pension efter trogen tjänst.

Kommentera

