h1

Snö

23 januari 2012

Än så länge har det varit snöfritt längs västerhavet denna så kallade vinter. Men denna helgen kom den så äntligen, den efterlängtade snön. Eller egentligen – de flesta andra här omkring tycker att snön är en styggelse och att vi gott kunde vara utan den. Åtminstone när vi väntat så här länge.

För min del är det så att jag längtar efter denna snö varje vinter. Jag har ju växt upp och bott det mesta av mina första 25 år i mellansverige och där vi faktiskt hade snö så gott som en någorlunda period varje vinter. Snön är det jag behöver för att orka igenom denna annars så mörka period, när det bara är svart, svart, svart. Jag är liksom van vid att det ska snöa åtminstone lite varje vinter.

Visst snö måste skottas undan. Det blir halkigt och knaggligt när det kommit snö. Men snö yr så mysigt. Mycket mer trivsamt än regn. Och snön liksom dämpar världen. Det blir mer ombonat, tystare, mjukare. Men framförallt är det ljuset.

Mina träd och kryddväxter är inte helt glada i snön. Eller framförallt är det kylan som kommer med snön, som de inte uppskattar. Kanske kan de lära sig att den inte är så farliga och går att uthärda om man lever sin tillvaro vid västerhavet?

Så nu passar jag på att  njuta för fullt, så länge den nu ligger kvar. Snö!

Kommentera

