h1

Miljötänk

21 januari 2012

På FB sprids ett inlägg om miljömedvetenhet. Det börjar med. ”Alla över 50 år eller omkring, borde läsa detta,….” Det hela går ut på att den unga kassörskan kritiserar den äldre kunden om att  de äldre generationerna inte brydde oss. Vi saknade miljötänk och brydde oss inte om kommande generationers miljö. Sedan följer ett långt försvarstal om hur äldre generationer gjorde. Även om de just inte tänkte på det som miljötänk.

Kan vi inte bara nöja oss med att det var olika förutsättningar för olika generationer. Vi gjorde det vi trodde var bäst och modernast – just då?

För egen del hade jag blöja med snibb, inte cellstoff, eftersom min mamma ville vara modern och arbetsbesparande. Inköpta på Svanen i Uppsala, dit hon hade gångavstånd. Själva har vi använt tygblöjor med ullbyxor till våra trollungar. Dock textilbyxor istället för ullbyxor ibland, när vi ville lyxa till det lite. Ett söndagsnöje när jag var liten var familjerally. Typ tipspromenad i bil. Nog tämligen otänkbart idag. Men helt okej då, i slutet av i slutet av 60-talet. Och trollmormor Eva älskade att köra sin bil. Idag åker vi en del kollektivt och jag cyklar när det funkar. Däremot kör jag bil på jobbet. Svårt att cykla ut på hembesök med en rullstol i cykelkorgen, eller på släp efter cykeln. Vi kör numera en miljöklassad dieselbil, men visst har vi haft äldre bilar med tveksam avgasrening. Vi sopsorterar en hel del men har inte kompost, eftersom vi inte orkar sköta den efter alla konstens regler och inte heller vill bjuda in mördarsniglar till vår trädgård. Att jag samlar aluminiumkopparna till värmeljusen för återvinning har jag nog skrivit om innan. Då insåg trollpappan att vi långt ifrån var ensamma om det. Vi dricker vatten ur kran eller sodastreamvatten (vars kolsyrepatroner visst importeras från tyskland) men visst händer det att vi någon gång köper flaskvatten. Än så länge kan vi inte sopsortera kaffekapslarna, men förhoppningvis kommer vi att kunna göra det framöver. Men jag vill gärna kunna dricka det ändå. Våra hushållsmaskiner är bra mycket mer energisnåla idag, men de används förmodligen kortare tid än förr. Minns det lilla gulaktiga kylskålet i huset vi hyrde. Där det knappt rymdes två mjölkpaket. Eller den enorma frysen i huset i skogen. Som förmodligen var en kvarleva från urminnes tider. Högsäsongen för engångsmuggar, engångsbestick är förmodligen över. Åtminstone hos oss  är de sällsynta.  Men jag minns att de var en självklarhet när jag var ung. Vi har en uppsättning plasttallrikar som alltid följer med på utflykter. Den har vi använt under många år. Vi köper ofta närproducerad mat. Men inte till vilket pris eller vilket kvalitet som helst. Och ibland vill vi helt enkelt ha någonting annat.

Idag gör vi det som fungerar bäst nu. Visst har vi varit mindre miljömedvetna tidigare. Och förmodligen kommer kommande generationer att säga samma om de som är unga idag. När de blir äldre. Men att allt var bättre eller sämre förr – det köper åtminstone inte jag.

Varje tid har sitt!

Kommentera

