h1

Fria fördomar

20 januari 2012

Just nu håller jag på och läser en av de senare böckerna i Alexander McCall Smiths bokserie om Mma Ramotswe och Damernas detektivbyrå. Jag började med serien någon gång under förra året, när jag kände att jag behövde en bok som inte krävde så mycket. Helt korrekt bedömning. Det är ett mysigt pärlband av berättelser om några människor i Botswana. I centrum står Mma Ramotswe och hennes detektivbyrå. Det är visserligen en deckarserie, men det handlar sällan, eller nästan aldrig, om ond bråd död. Mer vardagliga bekymmer och problem som behöver lösas. På ett eller annat sätt.  En miljö så olik min på många sätt, men ändå finns det en och annan beröringspunkt.

En företeelse som jag faktiskt upplever så oerhört befriande med dessa böcker är de fullständigt hämningslösa uttryck av fördomar som blomstrar genom berättelserna. Här handlar det inte om att förklä fördomar i politiskt korrekt kostym men inte heller om några fördömanden. De bara finns där, men eftersom de är så tydliga är de lätta att förhålla sig till. En och annan ”sanning” slinker med på köpet.

För visst är det så att vi har en och annan fördom. Men som vi kanske inte riktigt vill kännas vid, åtminstone inte öppet.  När jag hör dessa fördomar uttalas så blir det också möjligt för mig att känna på, smaka och förhålla mig till det sagda. För jag tror att de värsta fördomarna, det är de vi inte ens är medvetna om. Som vi inte ens märker. Men som påverkar och förvrider vårt tänkande.

Så jag tillåter mig att flyta med i dessa böcker. Kan vara skönt som omväxling mot tung, abstrakt studielitteratur eller andra, inte fullt så lättsmälta men läsvärda böcker som jag så gärna vill läsa. Också.

 

Kommentera

