h1

Matlådelyx

13 januari 2012

Idag hade jag lutfisk i min matlåda. Jag är uppväxt med att det serverades lutfisk under julen. Med potatis, vit sås, gröna ärtor och kryddpeppar. Och julmust. Hemma hos oss i trollfamiljen äts det inte så mycket lutfisk. Trollpappan äter inte lutfisk. Trollungarna har heller inte förstått att njuta av denna lite speciella maträtt.

Tillsammans med trollmormor Eva åt jag lutfisk. Sista middagen vi åt tillsammans, jag höggravid med äldste trollungen och hon svårt sjuk i cancer, det var just lutfisk. Med extra allt. Nåja, så mycket vi orkade…

Ibland äter jag lutfisk ihop med min svärfar. De senaste åren har jag också haft förmånen att äta lutfisk i lunchrestaurangen på jobbet. Nu är det slut med det. Numera serverar de bara lutfisk vid ett tillfälle per jul och det är en helgdag. Då jobbar inte jag. Och så hysteriskt lutfisksugen är jag inte så att jag åker till jobbet för att äta lunch när jag är ledig.

Tillsammans med en vän och kollega bestämde vi oss att ta saken i egna händer. Så idag hade vi gemensamt tagit med lutfisk, gröna ärtor, sallad, kryddpeppar, sås, senap (hon är från södra sverige…), julmust och potatis. Potatisarna fixades till på plats för att vara perfekta. I övrigt är mikrovågsugn en bra uppfinning. Så dukade vi upp i vid ett bord i vårt matrum och lät oss väl smaka. Övriga kollegor slog sig ner vartefter, en del tittade lite misstänksamt. Gott! Nu har vi fått oss vår lutfiskmåltid denna julen också.

Även om en och annan kommenterade att julen är slut. Men inte helt – det är faktiskt tjugondag Knut idag. Så då är det ju fortfarande lite jul och alltså helt okej att äta lutfisk! För den som vill det!

image

Kommentera

