h1

Klenäter

22 december 2011

I vår familj har vi i många år gjort klenäter till jul. Det är en jultradition som jag tagit med mig från min pappas familj. Att göra dem glutenfria har jag aldrig lyckats med. Det blir bara total gegg-katastrof, så jag har inte försökt de sista tjugo åren. Och tyvärr misstänker jag att det inte går nu heller, eftersom hur bra de glutenfria mjölmixerna än har blivit, så är de liksom lite korta och oelastiska fortfarande. Förutom lussebulledegen då, som på något sett bara blir gummiartad. Kemiska processer förmodligen… Så tills vidare får en del av trollfamiljens medlemmar avstå från att äta klenäter. Trist, men så är det. De har andra favoritkakor istället, som tur är.

De senaste åren har en av trollungarna tagit över  en del av klenättillverkningen. Kul! Då kommer nog traditionen att leva vidare. Och för den som inte vet kan jag berätta att en klenät är en vriden kaka som gräddats genom att koka i hett kokosfett. Pilligt och risk för brännmärken från det heta kokosfettet. Men de ser läckra ut när de är färdiga. Väl värda en stunds trixande. Så snart, mycket snart, rentav strax, står det två fullastade tallrikar med klenäter färdiga.

Och vi brukar inte äta upp alla själva utan de är perfekta att ha med sig i en liten julpresent!

Kommentera

