h1

Baka glutenfritt

21 december 2011

Nu härjar jag alldeles ensam i köket. Bäst så, så att ingen behöver höra och se kaoset! Att baka med glutenfri mjölmix är en utmaning. Det flyger och far vitt damm överallt. Eller så är det kletigt, kletigt, riktigt ordentligt kletigt. Gränsen mellan för lite mjölmix, dvs kletigt och för mycket mjölmix är millimetersmal. Men strassburgarna (specialrecept) och rispinnarna är iallafall klara. Rispinnarna är lite udda. Receptet finns i Sju sorters kakor, verkar som om det finns med oavsett upplaga, sedan åtminstone trettio år tillbaka. Rismjöl smakar lite papper. Men hos oss hör de till de mest traditionsbundna julkakorna, sedan säkert 26 år tillbaka. Jag undrar om det inte är så att ska jag skippa att baka julkakor något år så är det kanske möjligen okej, om jag ändå gör lite rispinnar. Rismjölet är iallafall inte så flygigt utan mer som hal sand. Tur det. Och det är ingen idé att städa köket eller någonting i dess närhet förrän jag är färdig med detta flygande mjöl och låst in det igen i lådan under köksbänken. Jaha, där flög det iväg en mjölsky genom köket. Snyggt mjölprickigt över en plåt, en kökspall, min jeanstunika och så golvet. Bara för att jag satte ner en slev lite för snabbt i degbunken.

Men kakorna brukar oftast bli goda och de stora trollungarna får något varmt i blicken när de äter sina kakor. Det är faktiskt så att även resten av familjen lär sig successivt att tycka att glutenfria kakor är gott. Bra att rationalisera lite. Om jag byter ut en kaksort per år till glutenfri så kanske det inte märks så mycket.

Och om någon har synpunkter på utseendet så är det bara så att glutenfri mjölmix inte funkar precis som annat mjöl. Det är bara gilla läget att de flyter ut lite i kanterna eller så. Men ändå så är mjölmixerna så oerhört mycket bättre nu än de var förr. Det kanske är just så här som kakor är tänkta att se ut. Så det så!

Glutenfria strassburgare

image

Mjölmix-dimma över köksbänken…

2 kommentarer

  1. Här har det varit glutenfria tårtbottnar för hela slanten idag. Mjöldimma här också!
    25-årskalas i julhelgen!


  2. […] Strassburgare bakar jag också, men där behövs ett specialrecept, annars blir det inte roligt alls. Klenäter däremot lyckas INTE. Jag försökte ett antal år men det fanns inte ens någon likhet med de klenäter jag bakar till familjens övriga medlemmar. Saffransbullarna är jag helt enkelt inte nöjd med än. Men jag ska göra nytt försök till helgen. Saffranskaka funkar däremot galant. Pepparkakorna blir goda och godkända, men helt vidriga att baka. I år gjorde jag glutenfria vaniljhorn enligt vårt klassiska vaniljhornsrecept. Gick faktiskt riktigt bra, men jag fick öka mängden GF mix istället för mjöl avsevärt. Fruktkaka har trollpappan alltid bakat, men av lite olika skäl har det inte gjorts motsvarande glutenfri. Det närmaste vi kommit är julmuffins med extra allt. Kort kanske kommer. Och recept ! […]



Kommentera

