h1

Marias söndag

18 december 2011

Idag är det en av de finaste söndagarna på året, tycker iallafall jag. Söndagen är tillägnad Maria, hon, den unga kvinnan som fick äran OCH bördan att bli mamma till Jesus. I svensk allmänkyrklig tradition har Maria en mycket tillbakaskjuten position. Det kan få mig att undra hurdan vår kvinnosyn i den svenska kyrkligheten egentligen är. I inte minst katolska länder har Maria en helt annan roll. Maria, den saliga, med henne kan vi dela alla våra mänskliga sorger, det vi kanske inte tycker är stort nog och tillräckligt allvarligt för att be om så där direkt. Maria, den saliga, själv kvinna och mor. Maria, hon som måste haft sådan ångest över sitt barns Jesus, livsvillkor. Om inte hon förstår, vem kan då förstå?

Maria, salig, kvinna!

Maria i Uppsala Domkyrka, bakom högaltaret

Oh Maria, kärlekens källa, rör vid min själ och mitt hjärta.

4 kommentarer

  1. Vår vigselsöndag! Fast det var innan det blev Marias söndag…


  2. Som vanligt skriver du så himla fint..Tack igen för att du delger (hehe) dina tankar o vardagsbestyr, tusen kramisar o ha en fin vecka nu.


  3. […] har skrivit om Maria förut, om mor Maria, om Marias söndag, och om den sörjande Maria , om den Maria jag söker mig till. Och förmodligen kommer ni att […]


  4. […] Idag är det ju inte bara dan före Dopparedan, utan även fjärde söndagen i advent – Marias söndag.  […]



Kommentera

