h1

Saffranskaka för en och annan

10 december 2011

Häromveckan hade jag med mig en saffranskaka till jobbet, för vi skulle ha lite extra på fredagsfikat av en eller annan anledning. Just i vår familj har vi alltid försökt fixa så att alla får någonting likvärdigt att äta, även om inte alla äter exakt samma mat. Två av trollungarna är glutenintoleranta och den yngste är/har varit komjölksproteinintolerant. Dessutom är det lite si och så med hur mycket laktos de kan proppa i sig. Så mathållningen har bitvis varit lite splittrad. Tre sorters pannkakor hörde inte till ovanligheterna när alla bodde hemma.

Så när jag ska ordna fikabröd så är det en självklarhet att ordna så att alla kan äta. Med åren har vi utvecklat en viss rutin. Idag, med de fina mjölmixer och allt det stora laktosfria utbud som finns så har det blivit mycket lättare att baka. Allt går inte, men mycket. Så här kommer nu receptet på en saffranskaka, väl beprövad såväl glutenfri, som laktosfri.

  • 200 gr smör el margarin, ev laktosfritt
  • ½-1 gr saffran
  • 1 sockerbit
  • 1 apelsin (saft och rivet skal)
  • 2 ägg
  • 1½ dl strösocker (mängden är minskad från orginalreceptets 2½)
  • 1 dl mjölk, ev laktosfri
  • 4 dl vetemjöl eller 4½ dl ljus GF mjölmix, ev även laktosfri
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 msk florsocker

Smörj och bröa en form (kom ihåg gluten- resp laktosfritt alternativ vid behov!!).

Smält matfett och låt det svalna. Stöt saffranet i en mortel med sockerbiten. Borsta apelsinen i varmt vatten, torka. Riv skalet och pressa ur saften.

Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt saffran, matfett, mjölk samt skal och saft av apelsinen. Blanda mjölet med bakpulvret och rör ner det i smeten. Häll den i formen. Grädda i 175°C i nedre delen av ugnen, ca 40 min.

Låt kakan svalna innan du stjälper upp den, inte minst viktigt om den är glutenfri.

Sikta över florsocker när den ska serveras. Kan serveras med vispad grädde eller creme fraîche.

Vem som gjort själva grundreceptet vet jag tyvärr inte, men den funkar som sagt bra att göra både gluten- resp laktosfri, vilket kan vara praktiskt ibland.

Någon bild kan jag dock inte bjuda på just nu för de jag gjort är uppätna…

One comment

  1. […] är jag helt enkelt inte nöjd med än. Men jag ska göra nytt försök till helgen. Saffranskaka funkar däremot galant. Pepparkakorna blir goda och godkända, men helt vidriga att baka. I år […]



Kommentera

