h1

Tycka rätt?

03 december 2011

Vi framhåller gärna vikten av mångfald och att vi vill ha ett samhälle för alla. Även om vissa riktningar driver åt andra håll är mångfalden den mest dominanta och den som ledande tyckare står upp för.

Men hur ser vi egentligen på åsiktsfriheten? Klarar vi av ett samhälle där alla har rätt att sin egen åsikt eller måste alla tycka lika? Tycka det som är politiskt korrekt? Hur förhåller vi oss till mångfald då? Jo, vi vill ha mångfald, men alla ska tycka som JAG! För samtidigt som jag har rätt att ha mina åsikter så är det så lätt att samtidigt fortsätta med att de som inte tycker som jag tycker FEL. Den andres åsikt ifrågasätts. Och hur är det då egentligen med den grundläggande tanken att vi har åsiktsfrihet?

För bara för att jag har rätt att tycka som jag vill så behöver det inte betyda att andras åsikter inte är okej. Jag är fullständigt övertygad om att både din och min åsikt ryms om vi bara kan acceptera att vi tycker olika! I ett samhälle som verkligen bejakar mångfald så ryms vi sida vid sida med olika åsikter. Det är bara en fråga om ömsesidig respekt! Att ha olika åsikter är inte farligt alls. För övrigt kanske det först då blir en utveckling i dialog, där de åsikter som är mest hållbara lever vidare. Och då menar jag INTE de åsikter som är mest politiskt korrekta just nu eller i just mitt sammanhang. Så länge som man febrilt måste försvara sin åsikt mot andras utfall är det faktiskt svårare att ändra sig. Det kanske t o m är så att detta evinnerliga hävdande av vad som är rätt OCH framförallt vad som är FEL att tycka snarast cementerar andras motstridiga åsikter…

Så jag tänker fortsätta att ha mina åsikter, oavsett om de stämmer överens med det korrekta eller förväntade. Samtidigt som jag respekterar att andra inte tycker som jag. Det är helt okej för mig om inte alla tycker lika.

För vi vill väl inte ha ett samhälle som består av ett antal ja-sägande nicke-dockor? Och vem är det i såfall som ska upprätta agendan om vad som är rätt och fel? Tänk om just hennes åsikter är de som inte håller i längden?

 

One comment

  1. Du är klok! Tror poängen, precis som du skriver, är ömsesidig respekt. Att vi numera fostras i att kritiskt granska allt gör att allt för många missar just mångfalden. Kanske kan man godta att någon annan tycker annorlunda men om man inte får svar på varför…och det ordentligt så tappar man respekten för den andra människan. Så jag hoppas att jag precis som du kan fortsätta ha mina åsikter även om de inte är korrekta och samtidigt respektera andras även när de inte stämmer med mina.
    Kram



Kommentera

