h1

Lära nytt och lära mera

15 november 2011

Jag är på kurs några dagar. Där ska jag lära mig massor om lyftselar, lyftar och hur man förflyttar personer som behöver teknik till hjälp vid överflyttning. Utbudet och variationerna är enormt stort. Sedan kommer vi hem till vår vardag och då har vi verklighetens gränser som styr upp. Krasst, men så är det. Visst, någon gång emellanåt kan vi gå utanför ramarna, men då måste vi verkligen motivera. I just det är det bra att ha en sådan här kurs som grund. Och när vi av olika skäl behöver säga nej till en lyftvariant som är smidig för arbetsmiljö och tidsbesparande, men som kanske inte räcker till ur säkerhets- och/eller integritetsperspektiv. Det är två världar som möts. Den ena där allt är tillgängligt och valbart, där jag väljer den bästa lyftvarianten helt beroende på brukarens kapacitet. Den andra där verkligheten styr, där hänsyn måste tas till all brukaren och alla omgivningsfaktorer. Som vilket utbud vi har att använda, personalens kapacitet, vad fungerar när jag inte längre står bredvid i en utprovningssituation, vilka riktlinjer som styr och begränsar, hur miljön ser ut, vad finns det plats för.

Men det är bra att själv få möjlighet och ta sig tid att testa. Hur känns det att hänga relativt fritt i luften? Vad är bekvämt? Vad är okej? Att ha hur mycket tid i världen som helst. Visst kan jag inte känna precis hur det är för någon annan men jag kan iallafall få en idé om hur det kan vara. Så nu är det dags att ge sig ut i morgonkylan för att ägna ännu en hel dag till att lära nytt och lära mera.

Kommentera

