h1

Hemma

04 november 2011

Nu har vi bott i vårt finaste hus i åtta år. Allhelgonahelgen 2003 flyttade vi in. Vårt röda hus med gula knutar. Ett färgglatt hus. Vårt hus. Nåja, banken äger lite också… I detta huset bestämmer vi, Trollfamiljen, som bor här. När vi flyttade in gjorde vi huset som just vi vill ha det. Det som passar oss.

Jag känner ofta glädje när jag ser vårt hus. En frihetsglädje. En trygghet. Inte typ mitt hem är min borg, utan att det här är just vårt hus. Vi behöver inte be någon annan om tillåtelse om vi vill tapetsera i något rum.  Om vi vill ha rosa väggar så fixar vi det. Vill jag, så kan jag hänga ut tvätt på både varenda söndag och långfredagen om jag vill det. Utan att någon kan känna att den har rätt att ha synpunkter.

Efter nästan tjugo år i tjänstebostad är ett eget hem en sådan lycka och trygghet. Om det ska ringas en hantverkare kan jag faktiskt göra det alldeles själv. Det är bara ekonomin som kan begränsa. Händer det någon av oss något så har vi ändå vårt hus. Trygghet. Inte så att jag är en trygghetsnarkoman i kubik, men lite trygghet är allt lite praktiskt. Inte minst när man som jag varit hemma och tagit hand om barn ett antal år och dessutom valt ett inte alltför högavlönat kvinnoyrke.

Så vi fortsätter att bo och vårda vårt glada röda hus med gula knutar. Åtta år – det är mer än halva yngste trollungens liv det.

Hemma hos oss!

Kommentera

