h1

En vanlig dag på jobbet

01 november 2011

Hur en vanlig dag på jobbet ser ut kan variera oerhört mycket, inte minst beroende på vad vi jobbar med. Men för var och en är många dagar en alldeles vanlig dag på jobbet.

Just för mig som arbetsterapeut kan en vanlig dag på jobbet se ut ungefär som idag. Jag tågpendlar och har sedan en kvarts promenad upp till jobbet. Idag hade jag sällskap av en ljudbok i Ipoden – Kunzelman&Kunzelman just nu. Ibland har jag sällskap av någon annan som pendlar, eller så lyssnar jag på musik. När jag sedan kommit till jobbet, stämplat in och landat är det dags att slå på datorn, kolla och svara mail, ringa diverse telefonsamtal (många har telefontid fram till nio…).  Skynda att hämta dagens journalhög någonstans mittemellan. Vid niotiden gick jag två trappor upp för veckans möte i det närmsta arbetslaget, arbetsterapeuter&sjukgymnaster. Idag kollade vi av vad som finns på agendan de närmsta veckorna. Jag ska vara ledig  och sedan på kurs. Vem täcker? På fredag ska två av oss flytta ut från vårt arbetsrum för där ska byggas om, vad innebär det? Vi hann också prata om några gemensamma funderingar om journalskrivande – hur vi gör och om vi gör någorlunda lika. Samtidigt som vi pratar hinner vi få i oss förmiddagsfika för sedan är det raskt iväg. Byta om, plocka iordning sånt som ska med. På förmiddagen ska vi till ett äldreboende, jag och den sjukgymnast jag samarbetar med. Vilka ska vi träffa, vad måste vi prioritera? Vilken bil har vi bokat? Förbi förrådet och hämta något hjälpmedel som kommit. Kort info o uppdatering till varandra i bilen. På äldreboendet ska vi hinna träffa ett antal personer, prata med omvårdnadspersonal och gärna även sjuksköterskan. Får en remiss med mig i handen som någon får hantera nästa vecka. Framåt tolv vänder vi bilen åter till kontoret. Först förrådet, tömma bilen, märka upp hjälpmedel som ska på retur, ställa in något som inte kommit till användning idag på min plats så länge. Lunch!! Medhavd matlåda – idag pizzabitar.

Efter lunchen ska jag ut hembesök, men nu blir det cykel eftersom det är ont om bilar och det är i närområdet och jag inte behöver ha några hjälpmedel med just denna gång. Svårt att cykla med rullstol på pakethållaren… Efter hembesöket tar jag mig tillbaka till jobbet. Nu uppförsbacke. Kolla i förrådet om det kommit något hjälpmedel jag beställt. För att sedan landa vid skrivbordet. Ringa upp någon som ringt under dagen. Skriva journal, sammanfatta vad jag gjort och vad som varit under dagen. Ordna iväg en redovisning till chefen (månadsskifte). Beställa ett hjälpmedel som inte går att beställa via dator utan jag måste skriva papper och faxa. Lite fixande innan alla papper fyllts i. Försättsblad till faxen är också bra så att det når rätt person direkt. Upptäckte att jobbmobilen hade sommartid, måste ändras. Funderar på om jag behöver kaffe, men kommer fram till att det är godare med en kopp när jag kommer hem, dvs jag orkar inte gå iväg och sätta på kaffebryggaren… Kollar med någon kollega om ett ärende jag undrar över. När jag går en vända till skrivaren som står i ett annat hus, så funderar jag lite på vad jag ska plocka ihop och ta med mig till det provisoriska skrivbord jag ska ha en månad och vad som får bli kvar. Men det får jag fixa med på torsdag&fredag…. Så närmar sig arbetsdagen sitt slut, dags att spara ner det jag gjort, stänga av datorn, låsa in journaler, släcka ner. In med Ipodlurarna och raskt iväg mot tåget. Tänkte Kunzelman&Kunzelman igen men lyssnade lite på musik först, behövde tömma hjärnan lite efter jobbet. Hemåt med pendeltåget igen.

En tämligen alldeles vanlig dag på jobbet för en arbetsterapeut. För någon annan kan en alldeles vanlig dag på jobbet se helt annorlunda ut. Och ändå vara en alldeles vanlig dag på jobbet…

Kommentera

