h1

Tant?

30 oktober 2011

De senaste dagarna har det varit en hel del prat om tanter.

Kulturtanter, supertanter, tanter! I media erbjuds via göra tant-tester för att se om vi är tant.

Men vad menar vi med begreppet tant? Är jag en tant? Hur ser en tant ut? Vad är det egentligen som gör mig till tant i såfall? Eller inte?

Jo, jag har fyllt 50, är jag tant då? Kulturtant definieras via linneklänningar, stora smycken i keramik och/eller silver. Jo, jag har ofta linnekläder, men just maffiga smycken är jag inte så bra på.

Rött hår ska visst vara ett kännetecken för kulturtant – mitt är mer brunt med alldeles naturliga gråa stråk… Och jag tänker inte färga det – jag är faktiskt nöjd som det är. I andra tantdefinitioner har tanter blått hår… Det kanske handlar om en annan slags tant? Men jag funderar på att jag ska låta mitt hår växa ut – om än inte till den längd det hade när jag klippte mig en sommar när jag tyckte jag borde vara vuxen (inte just tant) och vuxna har inte långt hår  i fläta. Har tanter långt hår?

Sjal ska vara ett huvudkriterie för just kulturtant. Just sjalar har jag köpt en del de sista åren. Men jag är inte speciellt bra på att bära upp dem. Och om jag inte tar bort dem när jag äter så spiller jag ovillkorligen på dem. Så för att vara en kulturtant med sjal måste jag nog träna mycket innan det funkar.

Tanter har hatt har jag hört. Nu köpte jag visserligen en hatt i höstas, men räcker det för att vara tant? Att äga en hatt även om jag inte är så bra på att använda den? Och handväska? Idag har ju unga kvinnor fler och mer handväska än jag – men inte bli de väl tant för det?

Tanter bakar småkakor och stoppar korv. I och för sig har jag bakat en del kakor under åren, inte minst glutenfria, och jag har stoppat korv, många meter. Men nuförtiden händer det inte så ofta. Och kakbaket har mestadels trollungarna tagit över. Tant?

Ibland använder vi tantig om viss typ av kläder. Och just den typen av kläder (och då menar jag inte kulturtantens linneklänningar) är de jag har minst av och trivs allra som minst i. Jag har till och med lyckats byta bort mina jobbarbyxor med tantstuk. Tur att jag har arbetskamrater som trivs med tantjeans…kanske även med att definiera sig som tant?

I Elin Eks bok om Supertanten fanns ett kapitel om den elaka kärringen – inte att förväxla med tanten. Ni vet – hon som är missnöjd med allt och ser som sitt personliga uppdrag att förhindra oss att slösa med statens medel oavsett om det gäller att få låna någon bok på biblioteket, köpa medicin på apoteket, prata med doktorn, försöka förstå buss- eller tågbiljettsystemen så att vi kan åka kollektivt på någon form av gällande biljett… De som jag ibland kallar för tanterna på apoteket, typ. De som ifrågasätter alla medicinrecept, medicinkostnader, fullmakter i en aldrig sinande ström. Jag ska sluta säga tant om dessa varelser, kärring kanske är bättre? För finns – det gör dom lite här och var. De behöver också definieras. Men inte är det dom vi menar när vi pratar om tanten?

Andra kriterier som nämns i tantsammanhang är om hur man förhåller sig till unga pojkar (läckert snygga eller någon som ska tas om hand?), kaffe i mugg eller kopp på fat och med lillfingret rätt ut som en spretande antenn, extremt sparsam typ diskar plastpåsar och rullar ihop paketsnören, långkokens mästarinna eller totalkoll på alla extrapriser inom oöverskådligt avstånd.

Jo, jag tror inte att jag kan definiera mig som tant – åtminstone inte just nu. Trots hatt, sjal och linnekläder. Möjligen att någon anser att jag är en surkärring eller bitch emellanåt – jag jobbar på att inte vara det….  Kulturtant – kanske det. Men då får jag nog jobba lite mer på att känna mig bekväm i maffiga smycken och lära mig använda sjal med finess. Kaffe ska drickas i mugg eller glas! Och jag tänker inte färga håret rött! Så det så!

Kommentera

