h1

Mäktiga minnen

14 oktober 2011

En vinter, då vår mellersta trolldotter föddes, såg vi om och om igen en mäktig film. En film som grep tag i oss. De första gångerna tog minnena slut vid tragiken i filmen. All sorg. Fri vilja som kvävdes till döds. Men så småningom orkade vi ta till oss filmens mäktiga slutscen. Visst utåt sett så vann systemet, ordningen återställdes, lärare som tänkte för fritt sorterades bort. Men några av eleverna vågade ändå resa sig upp som i en mäktig gest för att hedra den som visat dem på alternativen, att inte alltid följa i de fotspår som trampats upp åt dem i generationer. Att våga lyssna till sin egen röst – vem är jag och vad vill just jag med mitt liv?

Se när de strikta pojkarnas ansikten sakta som en glimt lyser upp i stolthet och glädje. Det får mig att rysa!

Och vi satt med vår nya trollunge i famnen och kände det nya livets styrka. Oh captain, my captain! Åh Agnes, min Agnes!

Titta på filmklippet från slutscenen. Den är lite lång, men den är värd att se till slut. Från mörker till ljus. Livskraften i livet och våra unga vuxna segrar. Gångna generationers makt kommer att ebba ut! Utåt sett kan vi tyglas, men våra själar är fria!

Men kom ihåg – själva filmen är ingen feel-good-film. Den kostar på! Den gör ont! Jag känner det in i själen. Det är bara alla små glimtar av livsstyrka som gör den så sevärd. Och den enorma styrkan i det mäktiga slutet.

Kommentera

