h1

Dator-cirkus

05 oktober 2011

Den här hösten har vi haft viss snurr på familjens datorer. Det är inte alls så att vi har ont om datorer på något sätt. Men vi har alla behövt använda annan dator än vi är vana vid. Av lite olika anledningar. Och så fort vi hittar en ny ”rutin” så händer det  något som gör att vi åter igen behöver justera lite. I-landsproblem – javisst! Men lite småirriterande och småfrustrerande emellanåt.

  • Någon har spillt vatten i en dator. Torkade ut, fungerade, la av, står nu på tork, har inte vågat testa igen. Skrota och plocka ut fungerande komponenter?
  • Nätadaptrarna är förbrukningsartiklar… Hinner inte alltid köpa nya i samma takt som de ger upp… Just nu har vi en nätadapter till två datorer. Och den ena har inget laddningsbart batteri kvar….
  • Gammal stationär dator funkar fortfarande, men ingen, dvs jag, har kopplat upp den mot internet efter senaste omstarten….
  • Vissa datorprogram funkar inte i den dator som jag vill…
  • En av trollungarnas en-till-en-dator funkar inte. Oklart varför.  Och den ende som har mandat att lämna in datorn för koll och reparation har semester hela veckan… Men hon hann iallafall säkerhetskopiera det mesta hon behövde innan den la av helt… Lärarna är irriterade för det är sagt att eleverna måste ha med sig en-till-en-datorn på lektionerna. Men det är väl ingen vits med att ha med en icke-fungerande dator?

Så att efter ett antal år använt samma dator nästan jämnt så har jag nu i höst först fått boa in mig i en äldre Macdator när jag inte haft tillgång till nätadaptern. När jag nu börjar känna mig lite bekväm med den så är jag tvungen att vänja mig vid en annan av familjens bärbara PC eftersom det är den enda som accepterar det statistikprogram jag måste använda i studierna. Och då är jag ju alldeles för lat för att flytta över sladdar och mus till min vanliga dator när jag ska maila eller blogga. Med den följden att jag inte hittar något jag vill åt. Och trycker ner fel tangenter hela tiden. Inte bokstavstangenterna, men de andra, de mer perifera. Hur ska jag förresten hitta snabel-a? Absolut i-landsproblem.

Men det förtydligar verkligen fenomenet bekvämlighetszon. Vi boar helt enkelt in oss även med våra datorer. Det sitter i fingrarna. Nytt och annorlunda kräver viss nyinlärning. Om än aldrig så enkelt.

Så om någon undrar över varför jag inte kommenterar eller svarar snabbt på mail/meddelanden, inte illustrerar min blogg med bilder eller har omotiverade stavfel – här finns en liten förklaring.

Fast det är en bra träning i ödmjukhet om vad som egentligen är väsentligt och att alla färdigheter inte är självklara.

Kommentera

