h1

Glass-passion

30 september 2011

Jag gillar glass. Och nu sedan jag blivit lite mer vuxen har jag blivit lite mer finsmakare och vill allra helst ha italiensk glass, eller möjligen italienskinspirerad glass. Så då får jag hellre äta färre gånger men med mer kvalitet. Tänker jag i mina mer sansade dagar. Fast å andra sidan, vanlig hederlig SIA eller annan glass kan funka emellanåt. Mjukglass är också gott ibland.

Att sitta och äta Ben&Jerrys rätt ur burken har jag aldrig gjort. Jag hann väl bli för gammal innan det blev en trend… Och för övrigt tycker jag egentligen att den är för söt.

Men italiensk glass – suveränt gott. Tyvärr smälter den fort, förmodligen eftersom det inte finns så mycket konsistensgivare i den, men det är helt okej.

Idag, så här en strålande solskensdag i slutet av september har de flesta glassförsäljare dragit sig tillbaka och vilar väl upp sig efter sommarens glassfrossa. Men jag hittade ett ställe alldeles vid gågatan i Uppsala där de fortfarande sålde glass. Och italenskinspirerad ”hemmagjord” glass dessutom. Så det var ju bara att stanna till och köpa en bägare.

Pistage, citronsorbet och vanilj/mandel/honung blev det denna gång. Pistage blir det nästan alltid om det finns, men annars brukar jag variera mig lite. I Italien gärna joghurtglass, men det har jag inte hittat i Sverige.  Någon gång har jag provat cassata-glass, men mest för att minnas en trekantig cassataglass från när jag var liten.

Glass! Glass! Glass!

Pistage-glassen syns inte, den ligger i botten. Då har jag kvar den till allra sist!

Kommentera

