h1

Matlådeångest

21 september 2011

Vi, dvs Trollpappan, har påbörjat frysrensning. Då hamnar allt som kan antas vara hel- eller halv matlåda i en korg. Sedan förväntas jag hitta något där som kan bli morgondagens lunch. Eventuellt med tillbehör som pasta/cous-cous & grönt. Det som inte ser ätbart ut slängs! För när man inte längre varken kan komma ihåg vad man stoppat ner eller på något sätt kan känna igen det så är det lika bra att ge upp. Alla matlådor med köttfärssås läggs för sig. De brukar bli suveränt god lasagne, tillverkad av Trollpappan. Oftast!

Just nu är det ingen frysmatlåda som ser överdrivet inbjudande och frestande ut. Kanske kan den som det står thaigryta på visa sig vara okej när den tinat upp. Så jag kokade lite nudlar till. Dagens matlåda bestod av rest från igår – fetaostbiffar & paprika, tyvärr glömde jag att fixa något till så det blev på knäckebröd istället. Det funkade det med. Med lite creme fraiche och smör som lim så att maten höll sig kvar på mackan… Kanske borde jag börja planera morgondagens kvällsmat redan nu så att jag har matlåda till på fredag också. Så att jag inte måste sitta här imorgon kväll igen och fundera över vad jag ska äta till lunch dagen därpå.

För att äta på jobbet måste vara smidigt. Enkelt att bära dit, typ fryst soppa, inte bara kylskåpskall. Lätt att värma. Inte kräva några andra förberedelser. Smidig och snabb att äta. Stänkfri!  Eller så får jag se till att äta i jobbkläder eller något annat mer okänsligt/lätt tvättbart…För morotssoppeprickiga tröjor är inte så kul. Även om morotssoppa är läckert gott och ibland bara måste tas med.

Det handlar helt enkelt om att ha lite framförhållning och planering! Går liksom inte helt att ta på uppstuds när jag skyndar mig med frukosten på väg till tåget.

Och för att få lite avbrott i matlådevärlden ska jag ut och äta sushilunch med en vän en dag här framöver. För lite avbrott i den monotona matlådeparaden behövs. Samtidigt som vi kan lösa en och annan världsgåta.

Kommentera

