h1

Fryser

21 september 2011

Idag har jag frusit på jobbet mest hela dagen. På något sätt verkar ventilationen i den del av huset där jag har mitt arbetsrum vara helt ur led. Innan sommaren var det hanterbart, men nu är det som om luften precis tagit slut. Förutsättningen för att kunna vara där verkar vara att vi har balkongdörren öppen (ja, vi har balkong OCH två gröna plaststolar också). När vi kommer på morgonen gäller att ta ett djupt andetag, gå rakt igenom rummet och öppna på vid gavel. Och helst ska det sedan stå vidöppet hela dagen. Förmodligen borde det stå öppet på natten också, men det funkar ju inte eftersom det kanske skulle bjuda in en och annan objuden gäst.

Under sommaren har detta varit okej. Men nu är det lite kallare ute, rentav lite rått i luften. Så då blir det till att frysa. Tjocka vinterfleecen har kommit fram, men den täcker ju inte benen. Och fingrarna som jag ju använder frenetiskt när jag sitter vid datorn (dvs det jag gör mest när jag är vid mitt skrivbord) gillar inte helt det ruggiga klimatet. Det är dessutom svårt att skriva på tangentbordet med vantar på… Och eftersom det än så länge inte är så vansinnigt kallt utan bara i mitten av september och inte ens frostvarning så börjar jag undra hur det ska bli i vinter. Fast vi lever lite på hoppet. Det har nämnts någonting om byte av ventilationssystem med början i somras, men vi var inte först i pipe-line, som det så up-to-date heter. Så vi väntar och härdar ut ett tag till.

Men kallt är det. Och jag fryser. Ända in i märgen emellanåt. Trots att jag trotsade luften och stängde till balkongdörren emellanåt när jag skulle sitta inne en stund. Och för att säkert komma ihåg så har jag satt en lapp på dörren med VÄDRA!! så att jag säkert kommer ihåg att öppna så fort jag går ut.

Undrar om man kan hitta den där pipe-linen och möbla om lite i den så att just våra arbetsrum kommer fram fort? Fast då blir det väl någon annan stackare som får frysa istället? Och jag ska ta med minst en fleecefilt till jobbet imorgon. Det gäller att se positivt på tillvaron. Så jag väljer en solgul för att få solen att förstå att den behöver skina lite på mig och ge mig lite värme.

Så här en dag efter det köldutbrott så har solen strålat in i mitt arbetsrum mest halva dagen och klimatet där inne har varit klart mer hanterbart. Fleecefilten behövdes inte alls, den hänger snyggt ihopviken över stolsryggen tills en annan dag.

Kommentera

