h1

Musik-börs

15 september 2011

I höst och vinter finns det så mycket musik och andra kulturupplevelser som jag så oerhört gärna vill få vara med om.

Allrasom först, imorgon är det premiär för musikalen Les Miserables i Malmö. Jag hade bara hört lite om musikalen förut men blev intresserad när vi började prata om den i somras. Nu har jag lyssnat lite via Spotify och det gav mersmak. Och eftersom jag precis lärt mig att läsa bok i mobilen så har jag självklart laddat ner den engelska versionen av Victor Hugos bok som ligger som grund för musikalen. Alltid kan jag sysselsätta mig med den någon gång när jag väntar på tåg eller så. Samtidigt som jag ytterligare finslipar min engelska. Så nu återstår bara att boka biljetter. Förhoppningsvis finns det fortfarande att få tag på…

Måndagen den 26 mars 2012 kommer jag att sitta på Cirkus i Stockholm, för att än en gång få vara med om en magisk kväll – Artister Spelar för Livet – en gala för CF. Biljetterna släpps på Ticnet om en dryg vecka, 26/9. Några artister är redan klara, bl a Lill-Babs. Och Babben Larsson kommer att vara konferencier, det ser jag fram emot. Kanske Mojje sjunger om landet där dom kröker bananer också?

I februari, helst 25 februari, tänker jag att jag återigen ska åka till Malmö, för att uppleva Svansjön. Det är en gammal dröm jag har. Eller egentligen hade tillsammans med min mamma, men som vi aldrig hann genomföra eftersom vi trodde att vi hade lång tid på oss. Typ ett helt liv. För vi förstod inte hur kort just det gemensamma livet skulle bli. Så att se Svansjön i Malmö just 25 februari skulle kännas mäktigt. Då kan jag få dela dagen med henne ändå. Reservplanen är att ta mig till Stockholm om ännu en säsong, då de dansar den där. Men då kommer det inte att bli just 25 februari. Hur som – jag borde nog köpa biljetter snabbt…

Sedan kommer Svansjön i modern tappning att sättas upp i Stockholm i vinter på Dansens Hus, streetdance möter Tjajkovskij… Kanske också vore något att titta på?

Häromdagen såg jag att Björn Skifs, tillsammans med Lennie Norman, sätter upp en ny show i vår, Lennie Skifs – Still Crazy…. Och jag som är länge gillat det Björn Skifs gjort vill så gärna se den showen. Men det får nog vänta ett tag.

Närmast på agendan kanske ändå är Music of the Christmas Night, på Stadsteatern i Falkenberg, med Kålle och hans vänner, i mitten av november. Jag brukar inte så ofta (eller egentligen nästan inte alls) gå på olika julshower och julkonserter, men denna skulle jag gärna vilja se.

Och så är det ju allt det där när någon av trollungarna är aktiva. Dansuppvisningar, slutproduktioner, körmusik, teater….

När jag minst anar det så hittar jag något mer jag vill se och uppleva. Hur ska jag få detta att gå ihop? Och så behöver jag ju jobba emellanåt också…. Jag skulle ju behöva en musik-börs med stora resurser om jag ska lyckas med allt detta. Och träna på att göra saker bara för nöje. För mig själv. Så på jul hoppas jag att det ligger små platta paket under granen (eller olivträdet?) till just mig. För jag kan ju inte bara sitta i mitt växthus och drömma… Kultur är ju också en form av friskvård.

Kommentera

