h1

Väder

11 september 2011

Växlande och oförutsägbart väder är väl den enda korrekta benämningen på vädret denna sommar och begynnande höst. Enligt prognoserna igår skulle det vara uppehåll idag, i stort sett. Bra, växthusläge med andra ord. Men så vaknade jag tidigt imorse av att regnet vräkte mot fönstren. Okej, det kan gå över. Nästa gång jag vaknade och det var dax att ta mig ur sängen, då mullrade det för fullt. Kollade prognoser igen, jo då, åska på morgonen, regn på förmiddagen men mitt på dagen skulle det klarna upp. När så solen sken genom molnen vid nio så åkte jag med Trollpappan till kyrkan och tänkte att jag kunde ju gå hem sen, eftersom han skulle vidare till ytterligare jobb. Men så fel jag tänkte. Regn och kompakt mulet. Så nu blev det ingen promenad hem utan ”lift” igen utan kyrkfika för att slippa regnet. Nå, jag har kaffe hemma också, så det gick ju ingen nöd på mig men…

Och hur ska det bli med mitt växthus idag? I början av veckan ska det komma in resterna av en tropisk storm, då måste växthuset vara klart. Annars får det vänta tills det finns gott om tid OCH bra väder någon annan dag framöver. Och det är inte alltid så att ledig tid och oregn sammanfaller när hösten och vardagen rullar på. Väder, väder, väder…

Just den här sommaren har vi varit lite väderfixerade och väderberoende, bl a genom Teatervinden. Att läsa väderprognoser har blivit en daglig rutin. För visst är det enklare och behagligare att spela utomhusteater när regnet inte öser ner.

Att vi testar på tillvaron med bara en bil i familjen påverkar också. Cykel och buss påverkas också lite grann av vädret. En annan väderberoende aktivitet är när gräsklipparen ska rastas runt på tomten, men det hann Trollpappan med en del igår. Första gången på länge. Det som inte blev klippt då får väl växa ett tag till. Om någon har problem med det får de väl blunda.

Men nu har jag iallafall köpt mig en ny supergrön regnjacka, sedan yngste trollungen glömt min gamla kornblåa någonstans… Så iallafall jag är rustad att klara vädret lite bättre. Men blött och opraktiskt blir det ändå när regnet vräker ner.

Nu kan jag återigen skymta blå himmel mellan molnskyarna och det åtminstone verkar som om det klarnar upp. Bara att förbereda vidare arbete med växthuset. Idag är det glasskivor som gäller….

Kommentera

