h1

För varje andetag

08 september 2011

Idag lyssnade jag på ett radioprogram som jag borde lyssnat på för länge sedan. Dokumentärredaktionens För varje andetag som sändes 20 augusti. Ett så fint och starkt program. Om att vara barn/tonåring och ha en mamma som är så svårt sjuk. Om livet i skuggan av ett livsbeslut. Om väntan på nya lungor – och insikten om vad det innebär. Om mor & dotter. Samtidigt fick jag en inblick i en musiker som jag nog inte hittat annars. Patti Smith, som fick Polarpriset i år. Henne måste jag lyssna mer på. Unga Emma berättar om hur mycket hennes musik betytt för henne, som tröst och stöd, att få härda ut med. Så mycket så att några vuxna på en dokumentärredaktion faktiskt väljer att göra ett radioprogram om henne.

Som ram till programmet finns sjukdomen cystisk fibros och livet runt en lungtransplantation. Död och liv hand i hand.

Tack Emma & Kristina för att ni delar med er av livet.

Eftersom jag inte lyckas lägga in en direktlänk till radioprogrammet här så får ni antingen hämta den via min FBsida eller länka er vidare till Lyssna: Dokumentärredaktionen : För varje andetag. Programmet finns att lyssna på t o m 19 september, så skynda!

Länk till podradio  – För varje andetag Kanske funkar denna länk – försök!

Om Patti Smith och hennes musik ska jag skriva mer om någon annan gång – när jag lyssnat lite mer själv först.

Kommentera

