h1

Ensam hemma

27 augusti 2011

Idag är jag, för ovanlighetens skull, alldeles ensam hemma. Jag vet ju att för många är det inte alls så ovanligt, ja, kanske till och med det allra vanligaste. Men för mig, som lever i en storfamilj händer det inte alls speciellt ofta. Jo, en stund emellanåt, men så här ett antal timmar en helg. Udda.

Då kan jag lyssna på vilken musik jag vill, nästan hur högt jag vill, sitta framför TVn och äta, behöver inte föregå med gott omdöme. Bre ut mig gränslöst på köksbordet när jag ska röja i pappershögar som bara växt mig över huvudet. Välja vilken film jag vill se. Just nu har jag TVÅ datorer igång, en för Spotify och en att blogga på. I-landslyx – jag vet.

Nu är det inte alls så, om nu någon skulle få för sig det, att jag är så hårt hållen hemma att jag inte väljer musik eller film själv, för det gör jag. Det är bara det att det är så lätt att  försöka lyssna in vad alla andra vill, trevligast om vi sitter tillsammans istället för varsin film t ex. Det är just detta att vara alldeles ensam, en solitär för en stund. Och de senaste 26 åren har det inte inträffat alldeles för ofta. Så det gäller att ta vara på det. Så småningom kommer det hem någon eller några och då fylls huset av liv, ljud och människor igen. Men tills dess – jag tänker ta vara på detta NU! Och jag tänker inte hitta på något bus, bjuda in några tjuvar eller andra tokigheter. Bara vara just här, just jag.

Kommentera

