h1

Facebook

19 augusti 2011

Nu ska jag frångå en av mina vanliga beteenden, ja, rentav principer, på Facebook. Lägga ett antal vänförfrågningar till ett antal personer i en sluten grupp jag tillhört en period. Förut har jag mest väntat på att andra ska fråga mig, för jag vill ju inte besvära…  Inte vill väl någon vara vän med mig ens på Facebook. Jante har haft högtidsstunder – inte ska väl jag… Bort sådant!

Nu vill jag aktivt bygga ut mitt virtuella nätverk. Alla är människor jag träffat i verkligheten och lärt känna, om än lite, under denna sommar. Kanske missar jag någon, då får ni gärna skicka en förfrågan till mig istället.

För Facebook är en relativt ny form av mötesplats. Vi som är lite äldre är inte helt vana vid detta sätt att umgås. En del menar rentav att det inte är riktig kontakt och kommunikation. Jag vet inte det jag. Vem har rätt att definiera vad som är på riktigt? Människor har väl i alla tider haft olika former av nätverk, mer eller mindre konstruerade.

En positiv sida med Facebook är att jag kommunicerar med människor jag kanske inte annars skulle mött eller som jag tappat kontakt med. Några av mina mer frekventa FB-kontakter är gamla gymnasiekamrater, som jag inte träffat på 30 år. Någon av dem har jag lärt känna klart mer via FB än under gymnasieåren. Roligt. Lättare att hålla kontakt med mer geografiskt avlägsna vänner har det också blivit.

Genom FB får jag nya idéer och nya upplevelser. Som när någon tipsar om en låt som jag kanske aldrig annars kommit mig för att lyssna på (ska återkomma till det en annan gång). Eller prova mat jag inte tänkt på. För att inte tala om att få stötta eller uppmuntran vid behov. Att få glädjas över en nybliven mormor eller någon som fått jobb. Eller bara för att det är en bra dag. En snabb informationskälla är det också, som när Johan Örjansson med band spelade på kyrkans innergård efter att Bratt brunnit ner. Och möjligheten att få dela sorg över en vän som levt färdigt, även när man inte bor nästgårds…

Så nu gör jag det – trycker på skicka-knappen fritt och ”hämningslöst”… Och som sagt/skrivet – missar jag någon så finns skicka-knappen till mig också.

Kommentera

